1

Téma: Nová loď z řady Performace Kayaks

Mám zprávu, že se u nás (ČR) bude vyrábět další nový sea kayak.

Je to loď s podobnou filosofii, jako má Petr Major s C-Gatorem a jakou má spousta dalších výrobců ( Epic, Pace, Taran, Inuk atp. ) Výrobce vytvořil loďku, na které se dá provozovat sportovní pádlování, která není vrátka, je pohodlná , dá se naložit na výlet a chová se dobře na moři. Tohle všechno mají ty vyjmenované lodě a spousta dalších. Budou využíte teď už běžne technologie k " odlehčení " lodě a tím se zpříjemni její používání pro svoje "většinové užití" . Vlastnosti lodě budou podobně jako u Pace 18 nebo EPIC 18X, ale s důrazem na nižší váhu. Výrobce si myslí, že by i lehká loď měla vydržet užití na moři pro expedice, protože ten materiál na to má. Je to využívané u jiných typu lodi (nejblíže jsou surfskiny). Ale u seakajaku je taková divná tradice, že dobrá loď musí být těžká.

Jsem zvědavý a těším se až budu mít k dispozici prospekty a až uvidím loď na výstavě v Německu.

2

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Jirka Vlčí Dech napsal:

...A váha, to není přece jen o odolnosti, ale i o setrvačnosti. Osobně bych asi nešel do kajaku, který by vážil výrazně pod dvacet kilo.
Ale jsem si vědomej toho, že třeba Paul Caffyn na circuumnavigation Japonska měl třináctikilovýho nordkappa (s kormidlem).

Ta setrvačnost kajaku je docela zajímavá otázka. Máte někdo nějakou praxí ověřenou teorii o tom, proč a v čem konkrétně je lepší např. 20 kilová loď od 10 kilové? V čem konkrétně se může projevovat rozdílná setrvačnost na jízdních vlastnostech kajaku ve prospěch té těžší?

Podle mého názoru je jasným trendem vývoje "high performance" kajaků výrazné snižování váhy, a to až na samou konstrukční mez použitých kompozitních materiálů.

Z osobní zkušenosti můžu prohlásit, že výhody lehké lodě pro mě jednoznačně převyšují všechny výhody těžší lodě, ve všech podstatných ohledech a jízdních vlastnostech.  (mluvím samozřejmě o lehké lodi z kvalitního pevného sendvičového materiálu, ne o pružné papírovce)

Když jsem stavěl svůj 10 kg Karun (5,55 m), neměl jsem s tak lehkou lodí ještě žádné zkušenosti (kromě slalomového kajaku), proto jsem ho vědomě konstrukčně raději trochu naddimenzoval, vzhledem k použitým materiálům to ještě zdaleka není nějaká limitní váha.
Teď vím s jistotou, že svou pevností, tuhostí a celkovou odolností je naprosto dostatečný (na mnoha místech naddimenzovaný). Proto u svého nového projektu (6,4 m) pracuju s váhou okolo 8 kg a vím, že to bude ok.

3

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

No Štěpáne, to co napíšu není podloženo žádným měřením, pouze mými zkušenostmi a samozřejmě každý to může mít nějak jinak a celkově si myslím, že je to možná i o návyku (na rovnováhu a určitý stereotyp pádlování)
Domnívám se, že jistá přiměřená váha - tak právě kolem těch dvaceti kilo +/-  (a její rozložení v tělese kajaku) přispívá k plynulosti pádlování - prostě těleso v pohybu chce zůstat v pohybu - což souvisí s jeho hmotností - mezi záběry pádlem Ti prostě kajak pomáhá v cestě vpřed.
Dále, setrvačnost pomáhá při přechodu rozhraní v proudech, když rozjíždíš z vracáku do jazyka, tak potřebuješ určitou dynamiku - která zase souvisí s váhou lodi (a nebo rychlostí kterou lehké lodi udělíš - a tady bychom se museli bavit o efektivitě vložené energie)
A také si myslím, že váha kajaku Ti v podélné ose pomáhá s rovnováhou (vratkostí). Prostě nakloníš kajak na hranu - v oblasti sekundární stability - a kromě rockeru a tvarování hrany kajaku Ti přispívá k udržení rovnováhy i hmotnost lodi.
Ale ještě jednou, nejsem fyzik, celé je to založené na mé intuici a pocitech.

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

4

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

1. Rozdíl ve váze jsem poznal proti silnému větru (Morava). Pádlovali jsme nějakých 80km skoro pořád proti větru 8m/s. Já jsem měl Barakudu a kluci byli na Elefterii a Charónech. Jejich těžší lodě byli v silném větru vždy rychlejší resp. udržovali rychlost rovnoměrně a Barakuda hodně zpomalovala.
2. Porovnávali jsme stabilitu lodí na moři. Plně naložený kajak byl vždy stabilnější, jak primárně tak i sekundárně. Nejedná se o konstrukční váhu lodi, ale o její celkovou hmotnost, přestože si myslím, že čím těžší loď tím stabilnější je na moři za určitých podmínek (směr větru, vlny, typ vlnění atd).

Myslím si, že hodně záleží na tom co s tím kajakem chceš dělat. Jestli jedeš dlouhou túru nebo surfuješ.

S časem přicházím na myšlenku, že neexistuje jeden universální perfektní kajak pro všechny aktivity. Jednoduše - jestli chci hrát fotbal tak si přece nevezmu místo kopaček boty na lezení.

Očekávám od nového modelu, který je předmětem této diskuze, že bude na sportovní pádlování bez ambicí se stát expediční lodi. V naší loděnici máme expediční Charon a Nereus, teď máme i C-Gatora a myslím si, že jsou to všechno lodě expediční, přestože jsem se je snažil využívat na prazdno jako playboaty, tak to nikdy nesplnilo mé očekávání na 100%..

Proto jsem nadšený, že vzniká něco, co může potencionálně splnit mé očekávání.

5

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Tony, já si myslím, že srovnávat plastovku s kompozitem vůbec nejde. Tvrdej, vyleštěnej gelcoat úplně jinak prochází vodou než plast. Zase, nemám to nijak podchycený, ale když si pohladíš plastovou loď, tak cejtíš, že je taková mikrochlupatá a to podle mě dost zvětšuje plochu laterálu - tj. tření a hlavně mikroturbulence, které brzdí.

No a tím, že sis pořídil C-G jako playboat jsi mě trochu zaskočil. Pod pojmem sea playboat abych si představil buď nějakou rollovací mašinu - třeba black pearl (mimochodem Petr má snad něco podobného ve výhledovém výrobním plánu, na což se těším) a nebo nějakého kraťase na blbnutí v rock gardens - něco jako valley gemini, nebo surfovací romany.
Leč proti gustu...

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

6

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Jirka Vlčí Dech napsal:

Tony, já si myslím, že srovnávat plastovku s kompozitem vůbec nejde. Tvrdej, vyleštěnej gelcoat úplně jinak prochází vodou než plast. Zase, nemám to nijak podchycený, ale když si pohladíš plastovou loď, tak cejtíš, že je taková mikrochlupatá a to podle mě dost zvětšuje plochu laterálu - tj. tření a hlavně mikroturbulence, které brzdí.

No a tím, že sis pořídil C-G jako playboat jsi mě trochu zaskočil. Pod pojmem sea playboat abych si představil buď nějakou rollovací mašinu - třeba black pearl (mimochodem Petr má snad něco podobného ve výhledovém výrobním plánu, na což se těším) a nebo nějakého kraťase na blbnutí v rock gardens - něco jako valley gemini, nebo surfovací romany.
Leč proti gustu...

Jirko, mám na Tebe dotaz:

1. proč si myslíš, že jsem porovnával plastovou loď? O té nebyla ani zmínka
2. proč píšeš, že jsme si pořídili CG jako playboat? Já jsem o tom nikde nepsal

Myslím si, že playboat by mohl být i fitness kajak na moře. Kajak, který není stavěn na velkou bagáž (nebo expediční využití).

T.

7

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Nejsem si jistý, co znamená Performance řada, ale přijde mi, že se tu míchají jabka z hruškama. Většina zmíněných kajaku je dělaná jako efektivní turistická loď (touring). Samozřejmě je celá řada fitness/závodních kajaku, které jsou navržené na pádlování nalehko, ale z výše zmíněných tam asi patří jen Pace 18 a Inuk, a to ještě nahraně.
Jinak všeobecně je u tzv. playboatů, stejně jako u divokovodních, kladen důraz hlavně na točivost. To ale neznamená, že pádlování fitness lodí, bez ohledu na jejich primární určení, je nuda.