8

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Michal napsal:

Nejsem si jistý, co znamená Performance řada, ale přijde mi, že se tu míchají jabka z hruškama. Většina zmíněných kajaku je dělaná jako efektivní turistická loď (touring). Samozřejmě je celá řada fitness/závodních kajaku, které jsou navržené na pádlování nalehko, ale z výše zmíněných tam asi patří jen Pace 18 a Inuk, a to ještě nahraně.
Jinak všeobecně je u tzv. playboatů, stejně jako u divokovodních, kladen důraz hlavně na točivost. To ale neznamená, že pádlování fitness lodí, bez ohledu na jejich primární určení, je nuda.

Performance řada pro mne představuje všechno co ti dovolije toto: "challenge the limits of your own paddling abilities and stamina" (hyperodkaz kde jsem to vzal Ti asi nemusím uvádět:)...i Tebou zmíněná efektivní turistická loď může být součástí této řady. Proto si myslím, že se tu žádné ovoce nemíchá. Tebou zmíněný Inuk (kajak pro pádlování nalehko) byl použít pro pádlování z Barcelony na Kypr a toto už není pádlování "na lehko". Co se tyke fitness kajaku - nerad bych porovnával fitness kajak na flat water a kajak na moře, který používám na moři pro účely fitness...v mém případě, pádlování nalehko za podmínek, které jsou pro mne akceptovatelné.

Disciplína playboatingu předpokládá používání jak specielních lodi tak i jakékoliv lodi, která splní tvé očekávání. Na divoké vodě je kolem 59 různých "moves" a při active sea kayaking nebudeš schopen použít ani polovinu z toho, co můžeš dělat na WW. Proto si myslím, že stanovování nějakých přesných parametrů pro sea kayak je zbytečně a nemusíme zde slovíčkařit. Zjednodušeně - já si osobně volím způsob použití své lodi, podmínky a snažím se najít pro sebe loď, která mi pomůže docílit výsledného efektu.

Kazdy si pod názvem playboat zařadí to co si zrovna pod slovem playboat představuje a nemusíme si stanovovat nějaké mantinely. Důležitý je, aby naše loď splnila očekávání toho, co po ní chceme.

9

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Jirka Vlčí Dech napsal:
Tony napsal:

...... Já jsem měl Barakudu a kluci byli na Elefterii a Charónech.....

Očekávám od nového modelu, který je předmětem této diskuze, že bude na sportovní pádlování bez ambicí se stát expediční lodi. ....

Aha tak to pardónes, šum v komunikaci.
Netušil jsem, že Prijon dělá barrakudu i kompozitovou.

A z Tvého textu mi nějak vyplynulo, že elefterie, charon a deblík jsou jako expediční a CG bude spíše na hraní.
Mea culpa, nečetl jsem pozorně.


Jirko, měl jsem toto: http://www.prijon.com/produkte/tourenka … ilite.html a její povrch byl stejně hladký jako u ostatních lodi. Barakuda RS váží kolem 19kg a lodě od Standy něco kolem 25kg.
Ve svém textu (kde jsem popisoval své dojmy) jsem psal, že CG jsem zkoušel nalehko a jedna se o loď expediční. Prázdný expediční kajak se chová nějak divné za určitých okolností a proto jsem začal uvažovat o tom, že kdyby tato loď byla stavěna na sportovní pádlování (performance:)), tak by nižší zadní padluba a celková nižší waterline nebyla k zahození pro docílení konforntiho pádlování nalehko. Nebudu přece zatěžovat expediční kajak jenom na denní projížďku. Proto se těším na nový model kajaku z řady "performace" tongue (či z řady efektivních mořských touring kajaků:).

ps: točivost CG je tak dobrá, že i kdybych této lodi říkal expediční hybridova playboat tak za tím stojím.

10

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Jirka Vlčí Dech napsal:

... prostě těleso v pohybu chce zůstat v pohybu - což souvisí s jeho hmotností - mezi záběry pádlem Ti prostě kajak pomáhá v cestě vpřed...

Tony napsal:

...Jejich těžší lodě byli v silném větru vždy rychlejší resp. udržovali rychlost rovnoměrně a Barakuda hodně zpomalovala...

ještě k té setrvačnosti

Na tom co píšeš, Jirko, určitě něco je, ale tentýž fyzikální zákon působí i opačně: těleso v klidu chce zůstat v klidu - což souvisí s jeho hmotností, takže uvedení lehčí lodě z klidu do pohybu nebo z pomalého pohybu do rychlejšího pohybu je při vynaložení stejné energie vždy efektivnější než u těžší lodě , mezi záběry pádlem je zrychlení lehčí lodě vždy efektivnější než u těžší.
Takže by se asi dalo říct, že lehčí loď má mezi záběry větší zrychlení, ale i větší zpomalení a těžká zase menší zrychlení, ale i menší zpomalení.
A tomu taky odpovídá hodně rozdílný styl pádlování u lehké a těžké lodě.
Konstrukční váha lodě je ale jen jeden faktor. Určující je celková váha lodě + pádlera + nákladu a jejich poměr.
V mém případě je rozdíl mezi stylem pádlování v naložené (cca 15kg) a prázdné lodi opravdu markantní, říkám tomu defenzivní a ofenzivní pádlování:) i když rozdíl v rychlosti zas až tak markantní není, tak ten pocit lehkosti a variabilnosti pádlování nalehko je pro mě dost určující.

V případě tý Baracudy, Tondo, bych si nebyl úplně jistej tím, že by se rozdíl mezi 19 a 25kg v protivětru až tak projevoval ve prospěch těžší lodě. Spíš bych to přičítal jiným faktorům.

11

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Štěpán napsal:
Jirka Vlčí Dech napsal:

... prostě těleso v pohybu chce zůstat v pohybu - což souvisí s jeho hmotností - mezi záběry pádlem Ti prostě kajak pomáhá v cestě vpřed...

Tony napsal:

...Jejich těžší lodě byli v silném větru vždy rychlejší resp. udržovali rychlost rovnoměrně a Barakuda hodně zpomalovala...

ještě k té setrvačnosti

Na tom co píšeš, Jirko, určitě něco je, ale tentýž fyzikální zákon působí i opačně: těleso v klidu chce zůstat v klidu - což souvisí s jeho hmotností, takže uvedení lehčí lodě z klidu do pohybu nebo z pomalého pohybu do rychlejšího pohybu je při vynaložení stejné energie vždy efektivnější než u těžší lodě , mezi záběry pádlem je zrychlení lehčí lodě vždy efektivnější než u těžší.
Takže by se asi dalo říct, že lehčí loď má mezi záběry větší zrychlení, ale i větší zpomalení a těžká zase menší zrychlení, ale i menší zpomalení.
A tomu taky odpovídá hodně rozdílný styl pádlování u lehké a těžké lodě.
Konstrukční váha lodě je ale jen jeden faktor. Určující je celková váha lodě + pádlera + nákladu a jejich poměr.
V mém případě je rozdíl mezi stylem pádlování v naložené (cca 15kg) a prázdné lodi opravdu markantní, říkám tomu defenzivní a ofenzivní pádlování:) i když rozdíl v rychlosti zas až tak markantní není, tak ten pocit lehkosti a variabilnosti pádlování nalehko je pro mě dost určující.

V případě tý Baracudy, Tondo, bych si nebyl úplně jistej tím, že by se rozdíl mezi 19 a 25kg v protivětru až tak projevoval ve prospěch těžší lodě. Spíš bych to přičítal jiným faktorům.

Souhlasím. Mohlo to být tím, že Barakuda nemá přední komoru a měla těžký zadek. Tu setrvačnost jsi popsal velmi dobře, díky!

12

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Michal napsal:

... Samozřejmě je celá řada fitness/závodních kajaku, které jsou navržené na pádlování nalehko, ale z výše zmíněných tam asi patří jen Pace 18 a Inuk, a to ještě nahraně...

Tony napsal:

... Tebou zmíněný Inuk (kajak pro pádlování nalehko) byl použít pro pádlování z Barcelony na Kypr a toto už není pádlování "na lehko"...

Mám dojem, že Michal myslel spíš tenhle Inuk od Inuk kayaks http://www.inukkayaks.co.uk/inuk-ultra-20/

a Dov jel z Barcelony na Kypr na jinym Inuku, nejspíš od Nela http://nelo.eu/en/kayaks/details/inuk/  nebo od Kirtonu http://www.kirtonkayaks.co.uk/home/inde … ks/62-inuk
(zdá se mi, že je to stejný typ, jen jiný výrobce, nevim jestli je designerem Nelo nebo Kirton)

Mě se dost líbí oba typy těch Inuků, kdybych si měl vybrat nějakou dostatečně stabilní a rychlou loď na expedici nebo nějakej dlouhej a těžkej open crossing, zvolil bych asi jeden z nich. Ten od Nela se mi víc líbí tvarově, ale zase bych u něj váhal kvůli malýmu kokpitu.

13 Naposledy upravil: Štěpán (15.9.2014 19:40:23)

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

re: Inuk

Aha, takže designerem obou Inuků je Rob Feloy http://www.inukkayaks.co.uk/the-designer/
a licenci na výrobu toho původního kratšího mají všichni zmínění výrobci ,  tady ho dělaj i s velkym "ocean" kokpitem, krása:
http://www.inukkayaks.co.uk/product/inuk/
nebo tady http://seabirddesigns.com/kayaks/inuk

14

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Tony napsal:

Mám zprávu, že se u nás (ČR) bude vyrábět další nový sea kayak...

Tak doufám, že bude vypadat třeba nějak takhle smile http://seabirddesigns.com/kayaks/sport-600