Téma: Prijon Proteus
Prijon Próteus je kevlarova loď, která váží pouhých 19kg - je lehká a poměrně odolná. Odoslnost mužů posoudit objektivně vzhledem k tomu, že tuto loď máme již 3 roky a jsem rád, že jsme ji do dnes neprodali (ne že by byla pořád na prodej...ale byli občasné pokusy se této lodi zbavit). S touto lodi jsme pádlovali v různých podmínkách - ve Švédsku jsme bylli na krátkém, nepříjemném surfu; při obeplouvání Elby projevila se jako velmi stabilní ve špatných podmínkách a v Chorvatsku podržela při horších větrných podmínkách. Surfovali jsme na ní i na Baltu a pokud musím shrnout vše do jednoho slova tak to bude - jistota. Když jsem začínal pádlovat tak jsem byl přesvědčen, že správná mořská loď má mít rocker a skeg - jinak je to loď říční...což byla z mé strany blbost. Není to loď na drsný surf a podobné věci, které jsem si mohl dovolit dříve na Charonovi ale na podobné věci si pořídím s časem nějaký dobrej plastový playboat typu PH Hammer. Próteus je spíše na delší výpravy. Má velmi povedený kokpit, zpracování detailů je na vysoké úrovni a chybu v kvalitě asi těžko u této lodi najdete. Nehledě na to, že nemá keel strip loď je po 3 letech v bezva stavu. Opěrku u sedačky jsem vyměnil na opěrku, ktera je v Trieně (od Kajak sportu), pedály jsou originál. Uvítal bych i lepší zavírání komor ale vše se dá vyřešit..... Kokpit je prostorný a mísa pro mé dlouhé nohy je hodně. Pozice pro pádlování je rovněž komfortní - nohy jsou dobře upevněné díky bočním podpěrkám, pádlo skoro neškrtá o palubu a variabilita posouvání pedálu je velká. Na kratších vlnách je třeba umět ovládat náklony protože tato loď nemá skeg a tak v určité chvíli kormidlo není funkční (stejný problém jako u Epicu). Naklony tato loď poslouchá bezvadně a kormidilo používám jen při silném větru. Boční vlny zvládá dobře a neztrácí stabilitu. Tato loď je vytvořena jako touring kayak a tak je třeba počítat s tím, že pro lepší pocit z pádlování je třeba více zatížit zaď, která má větší "boyancy". Eskimuje perfektně - špička není zvedla jako u klasických lodi, je ostrá a kratší vlny "prořezává". Loď je poměrně rychlá, přestože je kratší než Charón. Zatím je to vše na co jsem přišel. Jinak loď jsme používali i při záchraně - kokpit zátěž vydržel a zad pod mou vahou nepraskla.
Tvár lodi není typický Švédsky ale něco mezi Anglickým a Švédským. Nejširší místo v kokpitu je stejně široké jako za zády. Špička lodi je velmi štíhlá. Rocker nemá vůbec - je to "placka". Příď je nízká a zaď při zatížení je více ponořená - při silnějším bočním větru cítím se velmi pohodlně.