Téma: Zegul Greenland T
Zegul (Tahe Marine) Greenland T
Jedna se o kajak inspirovany originalnimi gronskymi SOF kajaky s pomerne nizkym objemem, hard chines, rockerem a velkymi previsy na pridi i zadi.
Celkova delka kajaku je 540cm, sirka 54cm. Vodolinka je vyrazne kratsi diky velkym previsum. Celkova vyska kajaku je velmi mala, hlavne zadni paluba je pri zatizeni 90kg jezdcem cca 1-2cm nad urovni hladiny.
Materialove slozeni meho kousku je zakladni A-Core, coz je nekolikavrstvy sklolaminat v polyesteru se sendvicovanou predni palubou. Celkova vaha je cca 22kg. Pohledova kvalita laminatu je ve viditelnych mistech perfektni, nicmene pri blizsim pohledu a ohledani vnitrku komor jsem nasel nekolik skaredych nezabrousenych hran a v jednom miste i spatne dotlacenou pasku slepu paluby a dna. Gelcoat je ve slusne kvalite, pouze vnejsi paska prekryvajici slep paluby a dna je provedena vylozene skarede. Celkova tuhost lode je rekl bych primerena, nicmene nicotna napr. ve srovnani s CA Charonem. Predni paluba v sendvici je paradne tuha, tam bych slapnout asi strach nemel, nicmene zadni paluba nad day hatchem pokrupava uz pri pomerne jemnem bodovem tlaku. Odolnost dna asi taky nic extra, v jednom miste jsem uz nasel mirne prolomeny gelcoat. A to se o lod staram jak o oko v hlave, nikdy s ni nenajizdim na breh ani do niceho netriskam.
Provedeni paluby neni uplne hladke, zde je do gelcoatu otiskle jakesi zdrsneni, bohuzel vyrobci nestacilo pouze povrch zdrsnit ale pridal do nej i vzor jenz sam nazyva "crocodile skin". O inteligenci marketaka jenz navrhnl na gronsky kajak udelat vzor krokodyli kuze nemusime asi dlouze polemizovat ;-) Nicmene vzor neni nastesti moc vyrazny a v bile barve se ztraci.
Kokpit je rekl bych stredne velky - 84x42cm s velmi pohodlnou sedackou ze sklolaminatu a prijemnym tenkym polstrovanim. Usazni sedacky je ovsem pevne, do dna lode je zalaminovan sroub ke kteremu se sedacko dole uchyti. Pri potrebe posunu se bude muset bud sroub vyrezat nebo nechat vylaminovat uplne novou sedacku. Operka je nizka aby nebranila lehnuti na nizkou zadni palubu. Thigh braces jsou pomerne male a vysoko, takze pro pravdu dobre usazeni a kontakt s lodi je nutno vsunout si mezi coaming a stehna nejaky "masiq". Ja pouzivam kousek closed cell peny cca 2.5cm tlusny, ktery si po nastoupeni zasunu na stehna. Pak je kontakt s lodi perfektni, byt se originalich thigh braces ani nedotykam, a hrani, eskymuje a padluje se jedna basen. I pri mych 184cm mi kokpit pripada zbytecne velky - hlavne dlouhy a vysoky. Posuvne operky nohou od kajaksportu asi nemusim predstavovat. Snad je malou poznamku o jejich umisteni. Vyrobce je umistil prilis dopredu, takze se svymi dlouhymi nohami mi nevyhovovala ani nejzazsi poloha. Musel jsem kolejnici vyndat a trochu prebrousit uchytne srouby, pak se daly posunout o dalsi cca 3cm dale, coz uz je pro mne OK. Pokud by nekdo Greenlanda objednaval u vyrobce, rozhodne si nechte upravi pozici operek dle sve postavy.
Kajak je osazen skegem od kajaksportu. Jde pomerne ztuha, hlavne ve stredni casti se jakoby zasekava, ale zde si nejsem jisty jestli v tom neni nahodou zamer.
Hatche maji gumove dekly od teze firmy. Na zadi je umisten pomerne velky elipticky dekl, ovsem prostor ktery je pres nej pristupny je vskutku miniaturni, sice pomerne siroky, ale extremne plytky. Smerem do dlouhe zade je defakto zablokovan skrini skegu. Smerem dopredu za jezdcem je day hatch ktery mi zase pripada velmi predimenzovany. Vpredu je stredne velky dekl do pomerne dlouheho i hlubokeho prostoru. Toto je vicemene jedine misto, kde se na realne neco do kajaku nalozit.
Tesnost komor je naprosto dokonala, nikdy jsem nevidel uvnitr ani kapicku i po nekolikahodinovem valeni se ve vode.
Ovladatelnost lode je skvela, diky velkemu rockeru a hard chines lod posloucha naklony fenomenalne a toci se jak korouhev. Trochu problem je pri vetsim naklonu kdy se jiz okraj zadni paluby dostane pod hladinu a lod to dost brzdi. Nicmene pro normalni zataceni neni takovy velky naklon nutny. Naopak v primem smeru drzi pomerne dobre, byt bych to necharakterizoval jako jizdu na kolejich. I bez naklonu se da dobre vybocit pokud se vice zamere na jedne strane.
Co je ale fantasticke, a co byl vlastne druhy nejdulezitejsi duvod proc jsem si lod poridl, je jeji netecnost k vetru. Weathercocking tahle lod fakt nezna. Zejmena kdyz se trochu dovazi, tj. bud se posunu na sedatku trochu dopredu nebo dam par kilo do predniho prostoru, tak lod jede do vsech kvadrantu temer netecne. Perfektne jede i prazdna! Coz je v porovnani s mym predchozim Prijonem Millenium (skleneny Seayak) rozdil vskutku kosmiscky. V Prijonu jsem kolikrat v silnem vetru jel v naklonu, s kormidlem na 45st a lod stale hrozive zahybala do vetru. Jelikoz jezdim jen kratke trasy casto v silnem vetru s prazdnou lodi, toto kriterium je pro mne velmi dulezite. Skeg neni temer zapotrebi (inland - bez velkych vln). Kousek ho vytahuji jen tehdy kdyz jsem unaveny a nechce se mi myslet na korekce smeru jenz jsou obcas nutne kvuli memu spatnemu padlovacimu stylu ci mozna jiste svalove asymetrii.
Rychlost lode je rekl bych velmi podprumerna na lod teto delky. Kratka vodolinka si holt vybira svou dan. Byt lod vypada na prvni pohled pro nezasveceneho jako raketa, ve skutecnosi je dost lina a mam na ni problem dostat se na prumer vice nez 7km/h. Typicky lezerni styl padlovani znamena prumer cca 5-6km/h. Chapu ze toto je znacne subjektivni, zavisi na sile a padlovaci technice, nicmene kdyz Greenlanda porovnam s predchozim Millenium (505cm), tak vidim rozdil v rychlosti cca 15% ve prospech Prijonu. Nicmene toto mi vubec nevadi, protoze jezdim temer vyhradne sam a spise lezernim stylem.
No a nakonec se dostavam k tomu co s tim kajakem delam nejradeji a proc jsem si ho vlastne hlavne koupil - ESKYMAAACIII :-)
Vazne, na eskymovani je lod opravdu jako delana, jeji nizka zadni paluba je paradni pro layback rolly. Na palubu se da vpohode lehnout, pak vylehnou do vody, tam si trochu schrupnou a zase zpet. I forward rolly se s ni delaji dobre, byt bych si dokazal predstavit predni palubu o neco nizsi. Zde mi dost vadi jedna zdanliva drobnost - tj. velikost day hatch compartmentu. Je tak velky, ze do nej musim nacpat plno ruznych zbytecnych objemnych veci aby mi pri rollovani uvnitr nelitaly a netriskaly klice, mobil, baterka a podobne veci. Clovek muze rict, tak si to vole vyndej kdyz eskymujes ne? JJ to je sice pravda kdyz uz se rozhodnu nekde zakotvit a bavit se dele na jednom miste, nicmene obcas dostanu naladu uprostred vodni plochy, nebo je takove horko ze v tuiliqu nevydrzim bez eskymaka vice nez par minut, a pak se pri eskymovani ozyvaji strasidelne zvuky :-)
Takze abych to shrnul ... na baleni holek, kratke vylety nalehko nebo v silnem vetru a eskymovani moc pekny kajak, jinak radeji zustante u tech svych Charonu, Tideraceu, NDKcek a podobnych! :-)
Mejte se.
Marek