1 Naposledy upravil: marek.fukala (22.11.2014 17:05:43)

Téma: Zegul Greenland T

Zegul (Tahe Marine) Greenland T

http://seakayakforum.cz/img/m/2130/t/p197bor0je74eonr9ghfoa1cr63.jpg

Jedna se o kajak inspirovany originalnimi gronskymi SOF kajaky s pomerne nizkym objemem, hard chines, rockerem a velkymi previsy na pridi i zadi.

Celkova delka kajaku je 540cm, sirka 54cm. Vodolinka je vyrazne kratsi diky velkym previsum. Celkova vyska kajaku je velmi mala, hlavne zadni paluba je pri zatizeni 90kg jezdcem cca 1-2cm nad urovni hladiny.

Materialove slozeni meho kousku je zakladni A-Core, coz je nekolikavrstvy sklolaminat v polyesteru se sendvicovanou predni palubou. Celkova vaha je cca 22kg. Pohledova kvalita laminatu je ve viditelnych mistech perfektni, nicmene pri blizsim pohledu a ohledani vnitrku komor jsem nasel nekolik skaredych nezabrousenych hran a v jednom miste i spatne dotlacenou pasku slepu paluby a dna. Gelcoat je ve slusne kvalite, pouze vnejsi paska prekryvajici slep paluby a dna je provedena vylozene skarede. Celkova tuhost lode je rekl bych primerena, nicmene nicotna napr. ve srovnani s CA Charonem. Predni paluba v sendvici je paradne tuha, tam bych slapnout asi strach nemel, nicmene zadni paluba nad day hatchem pokrupava uz pri pomerne jemnem bodovem tlaku. Odolnost dna asi taky nic extra, v jednom miste jsem uz nasel mirne prolomeny gelcoat. A to se o lod staram jak o oko v hlave, nikdy s ni nenajizdim na breh ani do niceho netriskam.

Provedeni paluby neni uplne hladke, zde je do gelcoatu otiskle jakesi zdrsneni, bohuzel vyrobci nestacilo pouze povrch zdrsnit ale pridal do nej i vzor jenz sam nazyva "crocodile skin". O inteligenci marketaka jenz navrhnl na gronsky kajak udelat vzor krokodyli kuze nemusime asi dlouze polemizovat ;-) Nicmene vzor neni nastesti moc vyrazny a v bile barve se ztraci.

Kokpit je rekl bych stredne velky - 84x42cm s velmi pohodlnou sedackou ze sklolaminatu a prijemnym tenkym polstrovanim. Usazni sedacky je ovsem pevne, do dna lode je zalaminovan sroub ke kteremu se sedacko dole uchyti. Pri potrebe posunu se bude muset bud sroub vyrezat nebo nechat vylaminovat uplne novou sedacku. Operka je nizka aby nebranila lehnuti na nizkou zadni palubu. Thigh braces jsou pomerne male a vysoko, takze pro pravdu dobre usazeni a kontakt s lodi je nutno vsunout si mezi coaming a stehna nejaky "masiq". Ja pouzivam kousek closed cell peny cca 2.5cm tlusny, ktery si po nastoupeni zasunu na stehna. Pak je kontakt s lodi perfektni, byt se originalich thigh braces ani nedotykam, a hrani, eskymuje a padluje se jedna basen. I pri mych 184cm mi kokpit pripada zbytecne velky - hlavne dlouhy a vysoky. Posuvne operky nohou od kajaksportu asi nemusim predstavovat. Snad je malou poznamku o jejich umisteni. Vyrobce je umistil prilis dopredu, takze se svymi dlouhymi nohami mi nevyhovovala ani nejzazsi poloha. Musel jsem kolejnici vyndat a trochu prebrousit uchytne srouby, pak se daly posunout o dalsi cca 3cm dale, coz uz je pro mne OK. Pokud by nekdo Greenlanda objednaval u vyrobce, rozhodne si nechte upravi pozici operek dle sve postavy.

Kajak je osazen skegem od kajaksportu. Jde pomerne ztuha, hlavne ve stredni casti se jakoby zasekava, ale zde si nejsem jisty jestli v tom neni nahodou zamer.

Hatche maji gumove dekly od teze firmy. Na zadi je umisten pomerne velky elipticky dekl, ovsem prostor ktery je pres nej pristupny je vskutku miniaturni, sice pomerne siroky, ale extremne plytky. Smerem do dlouhe zade je defakto zablokovan skrini skegu. Smerem dopredu za jezdcem je day hatch ktery mi zase pripada velmi predimenzovany. Vpredu je stredne velky dekl do pomerne dlouheho i hlubokeho prostoru. Toto je vicemene jedine misto, kde se na realne neco do kajaku nalozit.

Tesnost komor je naprosto dokonala, nikdy jsem nevidel uvnitr ani kapicku i po nekolikahodinovem valeni se ve vode.

Ovladatelnost lode je skvela, diky velkemu rockeru a hard chines lod posloucha naklony fenomenalne a toci se jak korouhev. Trochu problem je pri vetsim naklonu kdy se jiz okraj zadni paluby dostane pod hladinu a lod to dost brzdi. Nicmene pro normalni zataceni neni takovy velky naklon nutny. Naopak v primem smeru drzi pomerne dobre, byt bych to necharakterizoval jako jizdu na kolejich. I bez naklonu se da dobre vybocit pokud se vice zamere na jedne strane.

Co je ale fantasticke, a co byl vlastne druhy nejdulezitejsi duvod proc jsem si lod poridl, je jeji netecnost k vetru. Weathercocking tahle lod fakt nezna. Zejmena kdyz se trochu dovazi, tj. bud se posunu na sedatku trochu dopredu nebo dam par kilo do predniho prostoru, tak lod jede do vsech kvadrantu temer netecne. Perfektne jede i prazdna! Coz je v porovnani s mym predchozim Prijonem Millenium (skleneny Seayak) rozdil vskutku kosmiscky. V Prijonu jsem kolikrat v silnem vetru jel v naklonu, s kormidlem na 45st a lod stale hrozive zahybala do vetru. Jelikoz jezdim jen kratke trasy casto v silnem vetru s prazdnou lodi, toto kriterium je pro mne velmi dulezite. Skeg neni temer zapotrebi (inland - bez velkych vln). Kousek ho vytahuji jen tehdy kdyz jsem unaveny a nechce se mi myslet na korekce smeru jenz jsou obcas nutne kvuli memu spatnemu padlovacimu stylu ci mozna jiste svalove asymetrii.

Rychlost lode je rekl bych velmi podprumerna na lod teto delky. Kratka vodolinka si holt vybira svou dan. Byt lod vypada na prvni pohled pro nezasveceneho jako raketa, ve skutecnosi je dost lina a mam na ni problem dostat se na prumer vice nez 7km/h. Typicky lezerni styl padlovani znamena prumer cca 5-6km/h. Chapu ze toto je znacne subjektivni, zavisi na sile a padlovaci technice, nicmene kdyz Greenlanda porovnam s predchozim Millenium (505cm), tak vidim rozdil v rychlosti cca 15% ve prospech Prijonu. Nicmene toto mi vubec nevadi, protoze jezdim temer vyhradne sam a spise lezernim stylem.

No a nakonec se dostavam k tomu co s tim kajakem delam nejradeji a proc jsem si ho vlastne hlavne koupil - ESKYMAAACIII :-)

Vazne, na eskymovani je lod opravdu jako delana, jeji nizka zadni paluba je paradni pro layback rolly. Na palubu se da vpohode lehnout, pak vylehnou do vody, tam si trochu schrupnou a zase zpet. I forward rolly se s ni delaji dobre, byt bych si dokazal predstavit predni palubu o neco nizsi. Zde mi dost vadi jedna zdanliva drobnost - tj. velikost day hatch compartmentu. Je tak velky, ze do nej musim nacpat plno ruznych zbytecnych objemnych veci aby mi pri rollovani uvnitr nelitaly a netriskaly klice, mobil, baterka a podobne veci. Clovek muze rict, tak si to vole vyndej kdyz eskymujes ne? JJ to je sice pravda kdyz uz se rozhodnu nekde zakotvit a bavit se dele na jednom miste, nicmene obcas dostanu naladu uprostred vodni plochy, nebo je takove horko ze v tuiliqu nevydrzim bez eskymaka vice nez par minut, a pak se pri eskymovani ozyvaji strasidelne zvuky :-)

Takze abych to shrnul ... na baleni holek, kratke vylety nalehko nebo v silnem vetru a eskymovani moc pekny kajak, jinak radeji zustante u tech svych Charonu, Tideraceu, NDKcek a podobnych! :-)

Mejte se.

Marek

2

Re: Zegul Greenland T

Ahoj Marku, skvělá recenze.
Trochu mě překvapil Tvůj popis kvality materiálu.
V okamžiku kdy Zegul převzal výrobu Grenlandru šla hláška, že končej s výrobou laciných verzí
a bude to samej karbon a  hi-tech.  To bylo ještě před tou podivnou krokodýlí kůží...
No tak to asi nemysleli tak moc vážně.  :o) A jenom zdražili...

Kravál v day hatch omezíš tím že dáš věci do loďáčku a loďáček utěsníš v komoře nafouknutým bezpečnostním vakem, nejlíp tím co patří do sjezdový lodě. Vak má hadičku, tak že se dá vyfouknutej zastrčit na místo a hadičkou z venku nafouknout. Volnej prostor je potom vyplněnej vzduchem v PP
vaku. Předpokládám že klíče vod auta stejně  na vodě nepoužíváš...

Tak ať je to samá radost :o)

3

Re: Zegul Greenland T

Pridavam se s chvalou na skvělou recenzi lode. Kdysi jsem si zkousel pojezdit na Harte na Greenlandovi  od Tahe Marine  a mel jsem z nej uplne stejny pocit.  Byl jsem stejne prekvapeny nizkou rychlosti jizdy ( ale to ja mam i na Vestvice, protože jsem do takových lodi tezky) a skvělými vlastnostmi na blbnuti , zvlaste eskymovani. Taky preji pozitek z padlovani :-)

4

Re: Zegul Greenland T

Príma recenze. Okukoval jsem tenhle (no možná starší model) v Týnci. Pokud ho máš jako rollovací mašinu, neuvažoval jsi o malém oceánském kokpitu? Přeci jen ten kontakt s lodí...
A samozřejmě chválím tu prudce elegantní bílou, jak z tuleňů albínů:-)

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

5 Naposledy upravil: marek.fukala (24.11.2014 10:38:16)

Re: Zegul Greenland T

Jirka Vlčí Dech napsal:

Príma recenze. Okukoval jsem tenhle (no možná starší model) v Týnci. Pokud ho máš jako rollovací mašinu, neuvažoval jsi o malém oceánském kokpitu? Přeci jen ten kontakt s lodí...
A samozřejmě chválím tu prudce elegantní bílou, jak z tuleňů albínů:-)

Uvazoval Jirko, ale nemel jsem ho bohuzel moznost predem, narozdil od G-T, vyzkouset. Mel jsem docela obavy z maleho vnitrniho prostoru a ze ztizeneho nastupovani.

Ted s odstupem ale vidim, ze to mozna byla chyba a ze cisty Greenland by byl zrejme lepsi. Kokpit u G-T mi pripada zbytecne veliky a kontakt neni uplne optimalni. Nez mi Cherri poradila ten trik s pridanym masiqem, tak jsem si pri rolovani poskodil vaz na kolene :-(. S tou destickou closed cell peny je kontakt ale velmi dobry a rekl bych ze nebude moc rozdil proti OC. Navic podle toho co pise Christopher na http://qajaqrolls.com/2012/09/masiks.html tak podobny problem se spatnym kontaktem bude i v OC.

Bila ... pockej az budeme nekdy v zime na vltave mezi krami chytat tulene, jeste budes vecer skemrat a zbytek ploutve ;-)

6

Re: Zegul Greenland T

...jinak radeji zustante u tech svych Charonu, Tideraceu, NDKcek a podobnych! :-)

Marek

Velmi pěkně sepsáná uživatelská recenze. Rád jsem si všechno přečetl! Kdybych si mohl pořídit loď na eskymování, tak bych šel do Greenlandera. Díky, Marku!

7

Re: Zegul Greenland T

Mladší brácha..