Ahoj, máte štěstí, že jdu kolem :-). Tonda mě požádal, abych se připojil do téhle debaty. Pročetl jsem vaše námitky a myslím si, že:
1. Co se týká pevnosti, SOF kajak na moře rozhodně je. Jen je „konstruován“ trochu jinak. Teď mluvím o opravdu tradičním kajaku, tedy s ohýbanými žebry, kde se nic nelepí (tak, jak to provádíme v Grónském klubu). Tyto kajaky drží pohromadě díky volným čepům a špagátům. Myšlenka je taková, že pokud na toto plavidlo udeří vlna, loď v podstatě „uhne“. Tedy nárazům energie (či čeho) se v podstatě podá, respektive „zapéruje“. Nebojuje s nimi, jako skořepina kajaku moderního.
2. Vhodnost na výpravy – to souvisí i s předchozím. Opět, vhodný určitě je, jenom si ho na to musíte postavit. Čili, úplně jinou loď si udělám na eskimování a jinou (ano, modří již vědí – bude větší!) na týdenní putování.
3. Zranitelnost při přistávání – nemyslím, že to je problém. Kamarád z Norska hodnotil tyto záležitosti slovy: „Já přesně poznám, kudy jsem jezdil – na kamenech mám červené šmouhy od vrchního nátěru.“
4. Všechna předchozí tvrzení dokládá minimálně předloňská plavba Anderse Thygessena – dal kompletní pobřeží Norska od severu k jihu. Loď měl stavěnou klasicky, ovšem nebyl to grónský kajak, ale na daleké cesty konstrukčně vhodnější baidarka. Za celou cestu lepil jenom jednou, jinak bez problémů.
5. A nakonec ještě technikálie:
a. seaRider bych osobně nedělal, právě pro ta žebra z překližek. To už tradiční moc není a mě by to nelákalo. Na druhou stranu, ví se, že v pozdějších dobách dělali eskimové žebra z plastových bedýnek na ryby, takže co by ne. Nicméně my stavíme bez výkresů, jen podle vlastního těla.
b. Cedr – no nevím. U nás se používá smrk. Cedrem ušetříš zhruba třetinu hmotnosti dřevěné konstrukce, což nevím, zda se oplatí – velkou část hmotnosti tvoří i potah.
c. Plátno – my jedeme klasicky, tedy používáme materiál, který se nenapíná chemicky (nátěrem). Takže šijeme z obyčejného bavlněného plátna z Řempa, které se napíná dvojitým švem (naprosto shodným se švem používaným na kůže.) Impregnujeme olejovým nátěrem (ne tím českým, ale norským.) Detaily poradím na PM.
6. Proč to podstupovat? Kromě velmi příjemného průběhu stavby, který zatím potěšil každého (mám na svědomí kolem 10 lodí), to beru jako ideální příležitost načichnout duchem kajaku a pochopit některé zákonitosti téhle překrásné lodě. A jestli je to užitečné, neřeším – mě celý tenhle sport přijde jako poměrně neužitečná záležitost. Jo, a na dlouhé plavby s tím už nejezdím (nejdál jsem asi jel z Prahy do Mělníka). Mám to na kratší vyjížďky. Vyhovuje mi pohodlí laminátu, ale požitek z jízdy je na SOF pochopitelně úplně jiný.