71

Re: Island Circumnavigation 2014

Jirka Vlčí Dech napsal:
Antonius Carbonius napsal:
Jirka Vlčí Dech napsal:

Štěpáne, včera jsem si o tom půlhodinku volal s Mejdžím a jeho názor je, že to bylo asi z latexů sucháče, které šlachy utiskují. Já si myslím, že možná to k tomu přispělo, ale nejvíc se na tom podepsalo asi to, že jsem se pohyboval na relativně těžký vodě s plně naloženou lodí a pořád jsem "ležel" na pádle. Vzhledem k tomu, že jsem celkem vyhraněný pravák. Jinak si myslím, že by se to projevilo i na levé.

mňo... jestli jsem správné pochopil tak jsi pádloval v těžkých podmínkách a dokážu si představit, že jsi musel dost upravovat směr, řídit loď náklony a namáhat pravé zápěstí. Bylo to tak nebo Ti loď zatáčela spíše doleva proti vlnám a větru a namáhal jsi levé zápěstí?

Tony, byla to pravačka, ale nebylo to tím, že mi to jelo tzv. do pravý ruky (zatáčelo, třeba z důvodu blbě vyvážený lodi). Jistotu samozřejmě nemám, ale myslím si, že jsem hodně vyhraněnej pravák tak jsem několikanásobně víc zabíral pravou a u tý se to projevilo.
Nicméně pravdou asi bude koherence řady faktorů, který sem pověsil Michal.


Co říkáš kormidlu do budoucna?!

72

Re: Island Circumnavigation 2014

Můj názor na kormidla to nemění. Buď jsem schopen upádlovat kajak tak jak je, nebo na moři nemám co dělat. Dokonce jsem chvíli uvažoval o tom, že bych si postavil kajak, něco jako byl nordkapp HM, kde by skeg už byl součástí trupu.

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

73

Re: Island Circumnavigation 2014

Jirka Vlčí Dech napsal:

Můj názor na kormidla to nemění. Buď jsem schopen upádlovat kajak tak jak je, nebo na moři nemám co dělat. Dokonce jsem chvíli uvažoval o tom, že bych si postavil kajak, něco jako byl nordkapp HM, kde by skeg už byl součástí trupu.


Rozumím. Kazdy má na to svůj názor. Můj názor se ztotožňuje s názorem Mejdžího.

74

Re: Island Circumnavigation 2014

Jirka Vlčí Dech napsal:

Můj názor na kormidla to nemění. Buď jsem schopen upádlovat kajak tak jak je, nebo na moři nemám co dělat. Dokonce jsem chvíli uvažoval o tom, že bych si postavil kajak, něco jako byl nordkapp HM, kde by skeg už byl součástí trupu.

Jirko, mezi tvou lodí a dneškem je třicet let vývoje, od HMka už čtyřicet. A na chování lodí je to sakra znát. Navíc pevný skeg nemůže už z principu fungovat, jelikož jeho potřeba je kromě jiného závislá i na rychlosti pádlování. Dobře nastavitelný skeg často ušetří spoustu sil, ale je třeba ho používat.

75

Re: Island Circumnavigation 2014

Michal napsal:
Jirka Vlčí Dech napsal:

Můj názor na kormidla to nemění. Buď jsem schopen upádlovat kajak tak jak je, nebo na moři nemám co dělat. Dokonce jsem chvíli uvažoval o tom, že bych si postavil kajak, něco jako byl nordkapp HM, kde by skeg už byl součástí trupu.

Jirko, mezi tvou lodí a dneškem je třicet let vývoje, od HMka už čtyřicet. A na chování lodí je to sakra znát. Navíc pevný skeg nemůže už z principu fungovat, jelikož jeho potřeba je kromě jiného závislá i na rychlosti pádlování. Dobře nastavitelný skeg často ušetří spoustu sil, ale je třeba ho používat.

Michale, tím bych si nebyl úplně tak jistý. Třeba ještě v roce 2001 kajak HM byla jasná volba pro S. Chládka a B. Daye pro expedici na Aleuty. Tj. do srovnatelných podmínek.
http://www.maineislandkayak.com/Aleutian_islands.html

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

76 Naposledy upravil: Michal (3.8.2014 12:52:34)

Re: Island Circumnavigation 2014

Jirka Vlčí Dech napsal:
Michal napsal:
Jirka Vlčí Dech napsal:

Můj názor na kormidla to nemění. Buď jsem schopen upádlovat kajak tak jak je, nebo na moři nemám co dělat. Dokonce jsem chvíli uvažoval o tom, že bych si postavil kajak, něco jako byl nordkapp HM, kde by skeg už byl součástí trupu.

Jirko, mezi tvou lodí a dneškem je třicet let vývoje, od HMka už čtyřicet. A na chování lodí je to sakra znát. Navíc pevný skeg nemůže už z principu fungovat, jelikož jeho potřeba je kromě jiného závislá i na rychlosti pádlování. Dobře nastavitelný skeg často ušetří spoustu sil, ale je třeba ho používat.

Michale, tím bych si nebyl úplně tak jistý. Třeba ještě v roce 2001 kajak HM byla jasná volba pro S. Chládka a B. Daye pro expedici na Aleuty. Tj. do srovnatelných podmínek.
http://www.maineislandkayak.com/Aleutian_islands.html

Hned první věta říká "Equipment used: Kayaks: Nordkapp Jubilee 3 piece sectional by Valley Canoe Products..."
Nordkapp se postupně vyvíjel, ostatně stejně jako ostatní kajaky. Rozdíly mezi jednotlivými modely jsou slušně popsány třeba zde http://www.ukriversguidebook.co.uk/foru … p;t=105077 "The original Nordkaps (designated HS) were outstanding expedition boats but difficult in following seas and twitchy to the inexperienced. The modified version (HM) had a built in skeg which made it much better all round but some felt the skeg was a little too big and actually reached perfection when slightly worn down a bit. In the 90's (or maybe late '80's?) these models became 'classic' and were superseded by the Jubilee which is ever so slightly wider making it much less twitchy but retaining the high speed that made it good for expeditioning. Also the built in skeg was replaced with a lifting skeg so the paddler was given control over how much skeg he/she could apply in different conditions - you usually only need it paddling downwind, or sometimes a bit when going crosswind..."

Jinak samozřejmě je výběr kajaku značně individuální záležitost. Proto nemá cenu řešit jaky kajak funguje pro ostatní, ale podle vlastních preferencí.
Takže pokud se vrátím k tvé původní větě " Buď jsem schopen upádlovat kajak tak jak je, nebo na moři nemám co dělat." Tak zjednodušeně, protože dvě třetiny kajaků, co jsou na trhu, nejsem schopen na moři pádlovat, tak na něm nemám co dělat?

77

Re: Island Circumnavigation 2014

Ještě jednou jemně a krátce vtoupim do diskuzi, kterou jsem sám vyprovokoval. Souhlasím s Jirkou, že jestli nejsem schopen ten kajak upádlovat tak nemám na moři co dělat, ale.....je možnost si i tak těžkou expedici usnadnit tím, že místo unavujících a úplně zbytečných (na expedici) náklonu a korregujících zátahu pádlem, využívat tuto energii na samotné pádlování k docílení cíle expedice bez zbytečných zranění a úrazu. Myslím si, že ve dnešní době "performance" kajaky jsou dost často používané pro podobné akce a důvody k tomu byli již zde zmíněné.

Výběr kajaku samozřejmě zůstává věc osobní a v konkrétním případě mi přišlo vhodné se zamyslet nad jinou alternativní volbou typu Taran, Páce, Inuk nebo i kajak od tuzemských výrobců s podobnými kvality.