15

Re: Aj ja chcem seakayak. Ale aký?

Dayhatch jsem dělal já na starým nordkappovi, ale to bylo do laminátový lodě a já jsem musel udělat ještě jednu přepážku abych prostor dayhatche oddělil od zadního nákladovýho prostoru.
U plastový lodi by to asi nešlo - nevím jak spolehlivě v amatérských podmínkách přidělat plastovou přepážku aby byla vodotěsná. A taky bych se obával utěsnění samotného rámečku víka na plast kajaku.

Drážka na pádlo za límcem je myslím relikvie z doby kdy kajaky měly ještě malý kokpit do kterého se velmi obtížně lezlo a bylo pro rovnováhu nutný se pojistit pádlem položeným napříč. Dneska už si prostě stoupneš obkročmo nad kajak, posadíš se na sedátko a nohy pohodlně vtáhneš dovnitř.
Někdo argumentuje výhodností když chceš dva kajaky svázat na vodě do raftu, že je jako spojíš pádlem který zapadne do vybrání obou lodí, ale nikdy jsem to neviděl a obávám se, že s dnešními pádly by to bylo spíš destrukční řešení.

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

16

Re: Aj ja chcem seakayak. Ale aký?

Pro Denise:
Mám Kodiaka z roku 2015. Velký výtlak je dobrý pro bagáž kurtovanou na deklech. Nejhorší pro mne jsou krátké metrové vlny ze všech stran(při větších ležím ve spacáku). Špice se tolik neboří v "dolu" mezi vlnami. Dekly mají neopren obšitý gumicukem snad pr.10mm. V komorách po celodenním záběru ani kapička, jen mírně provhhlé obšití. Plastový kryty nad tím umožní naložit další věci. Dayhatch vepředu je sqělý. Úplně šoking jsem zjistil, že celoplastové brýle neplavou! Hrábnul jsem pro mě do vody v poslední chvíli. Polarizační brýle jsou nutností. I při malým větříku vidím, kolik vody je pode mnou a jsou vidět před špicí místa, kde je grót skály co čeří hladinu, nebo jiná překážka. Potřebuji odložit foťák, dalekohled, navigaci, jde to rychle. Jak musím tahat něco zezadu, ztrácím orientaci, jistotu, rovnováhu a průšvih je na cestě.
A vůbec nejlepší- při mojí neohrabanosti (už neslouží kostra) se prostě vzepřu, nadsednu pudelí (jak říkala babička) za zadní hranu límce kokpitu a snadno vystoupím. Ty nádherný dřevěný kajaky by 90kg nevydržely.
Špatná zkušenost- malá plocha listu kormidla. Lidičky poměrně daleko od břehu šnorchlují, potápí se a netahají za sebou bójku. Vůbec neregistrují, že se třeba žene bouřka a já koukám, kde nechal Neptun na břehu místo pro přistání. Naložený kajak v plný rychlosti na poslední chvíli uhnutí nezvládne. Zkusím vyrobit širší list.   
Mrzí mne, že je tak drahý Katydyn na odsolování. Holt ssebou tahám zásobu převařené vody, 4-6L na den +železnou rezervu. Člověk nemůže mít všechno... Vyrábím tedy plachtu č.3, kombinovanou s možností získání vody odparem. Fungovat určitě bude, jen to bude pomalé.

17

Re: Aj ja chcem seakayak. Ale aký?

Až som sa bál tu napísať nejakú nepodstatnú prkotinu, jak ste zapálene až osudovo riešili  všetko, celú seakajakársku dušu vo vlákne Performace kayaks, super debata, dozvedel som sa z nej že ak carbon, tak nešetriť a viac vrstiev.  To keď budem stavať.

Zatial som rozhodnutý ísť do plasťáku, 3 -5 kg navyše od ušlachtilých materialov pre mňa nie je dôležitých, teraz, po čase sa uvidí. Jak som kúpil, tak predám. Cenová strata je poplatok za moje vozenie.

Tak som sa bol popozerať, sadol som si do RTM Ysak a bol som nadšený, ak by som nechcel ísť s kajakom na čunder, hneď ho beriem. Loďka je to štíhlučká ako šipka, bol som v nej zapasovaný, poopieraný celým telom, zrastený s kajakom od prvej chvílky čo som doňho sadol. Plast je nejaký iný ako sa obvykle používa, už na omak dlaňou je tvrdší. Ale mám šlapy len 43 a v teniskách som musel byť na žabiaka, to by mi pri dlhších trasách vadilo, pohodlie na cestovanie velmi malé, možno pre niekoho s výškou 170 áno.

Potom som pozrel http SeaBird Expedition,  hmm/seabirddesigns.com/kayaks/expedition-hv
Všetko sa mi na ňom páčilo, utkveli mi v pameti dve veci, meké gumené dekle ktoré mi šli dosť ťažko nasadiť a perfektne nalepené a vytmelené vnútorné prepážky.  Cena je vynikajúca, aj s kormidlom asi 1000 eur, ale čo som zo začiatku nevedel, kajak má ŠVÉDSKY tvar. Niekde sa tu už o tom písalo, neviem to nájsť, je to pri sea kajaku v poriadku? Robí ten tvar na vlnách nejaký problém?

Tretí čo za niečo stál bol  Essence 17, alebo 16.  http://www.perceptionkayaks.com/eu/en/p … essence-17
Mal som na pameti vyjadrenie Tonyho, že plast Essence stál za h...o, tak som si hneď sadol na palubu za kokpit a potom som kajak prevrátil hore dnom.  Sedenie na palube vydržal bezproblémovo, ale na dne boli vyrysované všetky výstuhy a dokonca časť dna bola prevalená mierne, asi o pol centimetra dovnútra. Predávajúci mi to vysvetlil tým, že kajaky sa do kamiona nahádžu na seba, je ich tam aj dvadsať na sebe a tie spodné sú jednoducho trochu splacnuté a vidno to na nich. Tak som ho požiadal aby rozbalil druhý,  ten bol naozaj v úplnom poriadku. Krivky dna plynulé, žiadne obrysy výstuh. v cene 1400 eur je kormidlo aj skeg. Skrinka skegu nie je nalepená, ale je to odliatok v celku s trupom. Dekle gumené, ale v strede vystužené plastom, dobre držali a dobre sa osádzali. Sedačka pohodlná, nadstavitelná aj s opierkou chrbta.  Dayhatsch pre mňa žial len za chrbtom na pravo. Detaily dobre spravené, celkový dojem velmi dobrý. Ešte ako sa  bude správať na vode, ale verím že dobre.

Kajaky som zabudol premerať, či uvádzaná dĺžka je vrátane kormidla, alebo čisto len trup.

18

Re: Aj ja chcem seakayak. Ale aký?

Moje zkušenost je taková, že na hrubý vodě a nebo při surfování se švédský tvary chovají dost nevyzpytatelně, ale zkoušel jsem jen bez kormidla, které by to celé mohlo řešit. Na placaté vodě budou naopak rychlejší  než rybí tvar, který od určitého okamžiku hrne vodu.

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

19

Re: Aj ja chcem seakayak. Ale aký?

Denis napsal:

.

...dozvedel som sa z nej že ak carbon, tak nešetriť a viac vrstiev.  To keď budem stavať.

Potom som pozrel http SeaBird Expedition,  hmm/seabirddesigns.com/kayaks/expedition-hv
Všetko sa mi na ňom páčilo, utkveli mi v pameti dve veci, meké gumené dekle ktoré mi šli dosť ťažko nasadiť a perfektne nalepené a vytmelené vnútorné prepážky.  Cena je vynikajúca, aj s kormidlom asi 1000 eur, ale čo som zo začiatku nevedel, kajak má ŠVÉDSKY tvar. Niekde sa tu už o tom písalo, neviem to nájsť, je to pri sea kajaku v poriadku? Robí ten tvar na vlnách nejaký problém?

.

Karbonu (a zejména kevlar-karbonu) se při stavbě rozhodně neboj. Tím můžeš jenom získat, když dodržíš technologický postup a hlavně správný kladení vrstev. Je to spíš o ceně materiálu a karbon je žel 10x dražší než sklo.

U toho SeaBirda myslim, že vůbec není problém v (švédské) užší přídi a širší stabilní zádi, ale řek bych, že horší stabilitu a manévrovatelnost ve vlnách bude na moři určovat hlavně ten málo prohnutý boční profil lodě (malý "jezerní" rocker). Bez pořádnýho kormidla bude dost obtížný ho ve vlnách a větru uřídit.

20

Re: Aj ja chcem seakayak. Ale aký?

Denisi, plastového kajaku se neboj. Je to jistá volba. Má dobré plavební kvality. Zkoušel jsem to ve Švédsku na krátkých vysokých vlnách a můžu jen pochválit. Kup radši nový. Měl jsem z půjčovny a plně naložený se pod mnou prohnul v kokpitu smile oni je tam v těch půjčovnách nikdo moc nešetří.

21

Re: Aj ja chcem seakayak. Ale aký?

Bacha na seabirdy, jsou vyrabeny v cine, kolisa vyrazne kvalita ale ne do plusu. Cena lakava, ale kdyz ti bude tocit lod do leva a rozlepovat se pod zadkem, tech 1000 Ecek te bude mrzet.