1

Téma: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Dovolím si prekopírovať príspevok od Štepána:

Štěpán napsal:

Karbonu (a zejména kevlar-karbonu) se při stavbě rozhodně neboj. Tím můžeš jenom získat, když dodržíš technologický postup a hlavně správný kladení vrstev. Je to spíš o ceně materiálu a karbon je žel 10x dražší než sklo.

Tak jistěže je řádový rozdíl ve vstupních nákladech technologie ručního sycení a vakuové infuze, ale to se týká spíš spotřebovaného pomocného materiálu a spotřebovaných energií než nároků na kvalifikaci práce, která zas může být vyšší (požadavek vyšší zručnosti a zkušenosti) u ručního kladení a sycení.
Jinak platí, že tam kde lze zpracovávat ručním sycením sklo, lze stejně dobře zpracovávat i karbon nebo kevlar-karbon. Tedy to není žádný problém ani u lodí. Při použití moderních sofistikovaných epoxydových systémů lze i ručním sycením dosáhnout podobně kvalitního a podobně lehkého kompozitu jako vakuovou infuzí, je to jen trochu pracnější a chce to trochu zkušeností s materiály.

Zrovna dokončuju kevlar-karbonovou ww kríkovku, (která má podobný objem jako muj 6,4 m dlouhý kajak) kterou jsem dělal ručním sycením a váží (zatím bez sedačky a pěnových vzpěr) asi 8,7 kg.

Keď budem mať trochu času, postavím si kajak, shearwater 17. Uvažujem však, že namiesto jednoduchého zlepenia a prepáskovania s jednovrstvovým olaminovaním sklom by som dal na laminovanie večší dôraz a použil by som v hojnom, ale primeranom množstve ušlachtilé a drahé materály. Carbon je síce 10 x drahší ako sklo, ale na kajak ho zas tak moc nejde. Keď som to presne odhadom spočítal, tak by takáto stavba mohla výjsť na cenu PE plasťáku. A to sa mi zdá dobré.

JADRO. Preglejka slúži ako jadro. Okumé je lahká, ale 4-5 krát ťažšia ako Airex -Herex. Ak jadro kajaku z Airexu bude vážiť 2 kg, tak zo 4 mm Okume bude vážiť 8 - 9 kg. Rozdiel bude  6 -7 kg !!! To je tretina váhy kajaku. Je možné použiť Airex namiesto preglejky pri metóde SG ??? Myslím že áno, vyrezané diely z Airexu by som po zlepení z jednej strany /vonkajšej/  olaminoval 125 g sklom a potom by som zošíval ako preglejku. Ak porovnám aktuálnu cenu na trhu preglejky a Airexu, tak je otázka prečo použiť preglejku? Je lepšie spraviť dno z preglejky, lebo je tvrdšia? /teraz neberiem v úvahu estetiku výrobku a túžbu mať loďku z dreva/

Uvažujem ako sú namáhané jednotlivé časti kajaku a sendvičového kompozitu. Največšiu pecku dostane dno pri pristávaní plno naloženého kajaku na pláž, teda ak pominiem extrém nárazu do skaly, alebo ešte večší extrém nárazu na hrot skaly.
Paluba je namáhaná tým, že pri nasadaní si sadnem za kokpit a potom sa súkam dovnútra a ešte zrejme pri záchrane, ak sa snaží nešťastník dostať do loďky a vymrskne sa na palubu.

Predpokladám že vlákna laminátu z vnútornej strany sendviču sú namáhané na ťah a z vonkajšej strany sú tlačené, myslím že vnútorná strana je namáhaná viac. Okrem toho vonkajšia strana dna je namáhaná extrémne na oter. Teda z vonkajšej strany dna Kevlar, alebo Diolén, alebo aj aj? Stačí na olaminovanie  cca 400 g tkaniny? 173 g kepr Kevlar a 200 g kepr Diolén? Alebo 2x 173 g Kevlar? Z vnútornej strany 2 x 200 g carbon? Alebo 3 x 200?  Stačí carbon, alebo musí byť Aramid-carbon?

Paluba sa mi nezdá až tak namáhaná, asi by som ju riešil len sklom, pri jadre s okume z vonku jedna vrstva skla cca 175 g a z vnútra  dve vrstvy, miesta zvýšeného namáhania za a pred kokpitim by som ešte zosílil. Ak by som použil jadro z Airexu, čo ma láka, lebo pri 10 mm hrúbke by to bola aj dobrá tepelná izolácia, tak by toho laminátu muselo byť cca 2 x viac.

Takže zatial tolko mojich úvah, ak by sa profíkom zdalo že z nich ťahám príliš moc rozumu, tak akceptujem ak sa nevyjadria.

2

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Denisi, já myslím, že to je slepá ulička, kdyby to šlo už by tuhle cestu  někdo prošláp.
Airex je velmi křekhý, řekl bych, že to nepůjde pak ohýbat - po olaminování. Navíc, aby to bylo nenasákavé, tak by se to muselo olaminovat i zevnitř. Jak bys to chtěl udělat? Olaminovat airex z obou stran, pak vyřezat díly a postupovat metodou stitch and glue, a nebo olaminovat jen zvenčí, pak sešít a následně laminovat uvnitř skrz díru na kokpit a hatche? - no tak to bude mordor. Párkrát jsem něco opravoval uvnitř lodi (a budu zase) a vůbec se mi to nelíbilo. Málo místa na cokoli a pořád to dejcháš.
Ale nechci tě brzdit v rozletu a stavitelských ambicí.

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

3

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

U nás už nikdo nič neprešlapuje, lebo nikomu sa nič nechce. Časy amatérskych stavieb už dávno skončili, všetko je dostať kúpiť a za relatívne dobrú cenu. Akurát nevieš či Tony P. použil naozaj karbon, alebo len napodobneninu. Dnes sú amatérsky stavitelia lodí na úrovni modelárov, stavajú, lebo ich to baví. Za druhé, už sa nedá nič ukradnúť, všetko musíš kúpiť. A do tretice, keď kupuješ material, tak často až za dvojnásobok toho čo kupuje profík. Neoplatí sa nič robiť, výnimka je len vtedy, ak chceš nejaký hooodne špecifický produkt, ktorý na trhu nie je a nemáš prachy, aby si si ho nechal spraviť na zakázku.

Z Airexu by som vyrezal jednotlivé diely z ktorých sa zošíva trup. každý ten jednotlivý diel by som z jednej strany olaminoval, z tej venkovní, z vnútornnej strany by to bolo bez. Takže by to držalo pokope, ale bolo by to pružné. Potom by sa z takýchto dielov zošil trup, ktorý je aj pri preglejke z dvoch polovíc. Zvlášť je dno-spodek, zvlášť paluba.  Potom zošitý diel vylaminuješ znútra /zevnitř/, potom zvonku /zvenčí/ . Až potom sa laminuje vonkajšok. Následne sa tieto už olaminované dva diely zlepia spolu. To čo musíš vliezť dovnútra. to je prepáskovanie spoja paluby a trupu. To sa naozaj robí pri SG tak, že sa strčíš do kokpitu, alebo do komory a lepíš, resp, rozmotávaš epoxidom napustenú pásku.

Airex, možnosť jeho použitia je ovšem len také pozastavenie nad tým, kam sa až vyšplhala cena kvalitnej vodovzdornej preglejky. Vodovzdorná Marine, Okume, hr. 6 mm stojí v "Drevo na lode" 551 kč/m2. To je cena airexu. Keď sa z neho robia lietadlá, tak aj kajak sa dá.

On Airex krehký je, ale je to len plnka do sendviča a kompozit je preto tak skvelý, lebo použitím viacerých materialov vzniká nový, s inými vlastnosťami. Keď to tak vezmeš, aj preglejka je kompozit.

4

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Tak já jsem nemyslel u nás, myslel jsem celosvětově. Docela sleduju situaci a myslím, že tebou popsanou metodu zatím nikdo nepoužil. Staví se lodě Stitch 'n Glue, staví se strip metodou, ale tohle je unikátní nápad.
Metodou sešij a slep se dá dosáhnout jen hranatých tvarů - šarpie, ne že by to byly špatný lodě - třeba taková anas acuta je pro mě ideál rolovací mašiny a hračky do surfu. Ale myslím, že oblé tvary jsou do vody přeci jen výhodnější. Už jen pro to, že hrana outoru je při přistání na šutry náchylná k poškození víc než oblý tvar - opravdu ideálně mi z toho vychází modifikovaný britský "V" tvar trupu (zaoblená střecha).
Ale ber to ode mě s rezervou, nejsem stavitel, jen pádlující uživatel.
Jediný co na to můžu říct je: Pojď do toho. Já to budu s nadšením sledovat.
Třeba tady je dobrá inspirace na líbivou loďku: http://watercraft.clearstreamwood.com/shop/alleq-55/

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

5

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Ja so to zrovna celosvetovo nemyslel, ale myslím že to je asi tak ako u nás všade. Stavia ten kto v tom má zálubu, alebo nemá dosť peňazí, aby si dal postaviť na zakázku svoju vysnívanú loďku. Kajak je na to super vhodný, stavať 10 m loď, to je o držku, ale kajak by nadšenec /pracujúci/ mohol do roka zvládnuť a nestojí to majland.
Túto metódu  čo popisujem som si zhruba vyskúšal pri stavbe mojej poslednej motorovky, nadstavbu trupu som robil z dopredu zlepených preglejkových dielov, ktoré som jednostranne, ale aj dvojstranne dopredu oalaminoval. Robil som sendvič z PU dosiek, ktoré sú kvalitou horšie ako Airex a kladivom by sa ti to možno podarilo rozbiť. Vyrobil som aj sedačku do gumáku z jadrom z dvoj cm extrudovaného polystyrénu, je dlhá cca 160 cm a v pohode unesie silného chlapa, kludne sa na ňu môže aj postaviť. Airex mi tam leží v polici ako posvetná krava, na všetko mi ho bolo doteraz lúto.

6

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Ešte k tej hrane outdoru, aj mňa to straší, aký vplyv to má na jazdné vlastnosti. Ale keď vidím na youtub ako suverénne jazdiana preglejkáčoch, tak si myslím že to je OK. Z fotiek je vidieť, že dno je pomerne výrazné V a bočné steny nejdú kolmo hore, ale šikmo. To zas môže mať vplyv na nižšiu počiatočnú stabilitu, ale konečná bude asi viac ako dobrá.  Hrana sa nemusí zvýrazniť ako pri motoráku, kde má funkčný aj estetický význam, ale naopak, skrz laminovanie je lepšie ju zaobliť.

7

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Vliv to bude mít dobrej v tom, že kajak bude slušně surfovat a poslouchat hrany.
Takhle se třeba chová anas acuta
https://www.youtube.com/watch?v=JpDTeRFWbmI
https://www.youtube.com/watch?v=eY5uZnX9EKk
pardon, lepší videa jsem nenašel a moc z toho vykoukat nejde.
tohle už je trochu lepší: https://vimeo.com/112592677
trochu limitovanej bude myslím při zatáčení  - respektive bude poslouchat hrany, a při bočním posunu.

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.