8

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Jirka Vlčí Dech napsal:

Vliv to bude mít dobrej v tom, že kajak bude slušně surfovat a poslouchat hrany.
Takhle se třeba chová anas acuta
https://www.youtube.com/watch?v=JpDTeRFWbmI
https://www.youtube.com/watch?v=eY5uZnX9EKk
pardon, lepší videa jsem nenašel a moc z toho vykoukat nejde.
tohle už je trochu lepší: https://vimeo.com/112592677
trochu limitovanej bude myslím při zatáčení  - respektive bude poslouchat hrany, a při bočním posunu.

Je to srozumitelný? Prostě loď se bude chovat jako karvingová lyže. Poloměr zatáčení je definovanej tvarem outoru a mírou naklonění.

If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price.

9

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Denisi, to je zajímavej nápad. Neviděl bych to úplně marně (co se týká technologie výroby). Co se týká tvaru a typu lodě, do toho ti kecat nechci.
U toho Airexu je ale třeba dávat pozor na několik věcí:
Nízká tepelná odolnost (rád se ve vyšších teplotách zdeformuje nebo protlačí úvazama při transportu) - s tím souvisí i nízká mechanická odolnost a pevnost. Celý kompozit bude muset držet jen na vnějších vrstvách, Airex vytváří vpodstatě jen měkké jádro, které není samonosné, tak jako dřevěné sendviče. S tím souvisí i to, že se špatně tvaruje a ohýbá do pravidelných křivek, jelikož nemá žádná podélná vlákna jako dřevo.
Přesto všechno bych to neviděl jako nereálné. Velkým plusem zase může být nízká váha.

10

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Ako som už napísal, mám ten Airex  už rok na polici ako posvetnú kravu, bolo mi ho lúto použiť na nadstavbu motoráku. Ale už vtedy som kupoval ten vysokoodolný voči teplotám. Ideálny by bol ten dierovaný, kde je po laminácii vonkajšia a vnútorná vrstva prepojená epoxidom ktorý zatiekol do tých rezov, tak som si vymyslel že ho narežem na 5 cm široké pásy a budem ho lepiť dokopy, tým ušetrím na odpade. Teda varobím presný diel z jadra a až ten následne olaminujem.

Pri výrobe kajakov nepoužívate jadro? Ani na lokálne spevnenia?

11

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Jo to máš asi ten tlustej, nehořlavej Airex. Kajaky se taky běžně vyrábí z airexového jádra (tl. 3-4 mm), ale spíš infuzní nebo vacuum bag laminací do formy.
Největší problém u tý metody SaG, kterou chceš použít, bych viděl v tvarování těch dílů. Jakou chceš použít tloušťku jádra?

12

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

Airex je 10 mm.  Tuším že je je to zbytočne vela, ale mám ho. Mám aj Okume vodovzdornú 4 mm. Dnes som počítal váhy a je to zaujímavé, celé by to bolo na odhade kolko treba dať laminátu na dno, aby vydržal rázy pri pristávaní.
Aký váhový pomer tkaniny a živice dosahujete pri vákuovaní?  Kolko g živice na 1000 g tkaniny?

13

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

10 mm je hrozně moc, hlavně kvůli tomu tvarování. Ten váhový poměr je dost závislý na kvalitě, typu a gramáži použité tkaniny a kvalitě pryskyřice. počítej tak 80 - 100 % pryskyřice . S dobrým materiálem se dá dostat i níž.

14

Re: Carbon, kevlar, sklo a jadro v amatérskej stave

10 mm je dosť, uvidím či je ešte tvarovatelný taký materiál, skúsenosti s tým nemám, ale vyzerá to že nebude problém.
Na pomer 1 : 1 sa dostavam štandartne, ak idem na menšie množstvo živice, tak mám dojem, že epoxidu je tam málo, asi by to chcelo strhávaciu tkaninu na povrch. V starých príručkách je písaný pomer až 1:1,8 a bez problémov sa dá napatlať 1:1,5. Teraz dopredu vypočítam hmotnosť skla a živicu vážim presne, kolko skla, tolko živice. Treba však počítať s tým, že aj preglejka trocha vypije.
Amatérom je ťažko zhodnotiť čo je kvalitný a čo nekvalitný material. Ja kupujem u Havla a večšinou som spokojný. Či oprávnene ťažko povedať. Používam epoxid LH 145. Cena carbonu, Kevlaru a jadrových materialov je sice vysoká, ale pri malých odberoch sa moc nedivím. Keď sa tým človek neživý, tak to nie je osudové. Pri trochu večších odberoch sa asi oplatí ísť do Polska, kam však neviem.