1 Naposledy upravil: Tony (20.10.2013 22:28:19)

Téma: Prijon Proteus

Prijon Próteus je kevlarova loď, která váží pouhých 19kg - je lehká a poměrně odolná. Odoslnost mužů posoudit objektivně vzhledem k tomu, že tuto loď máme již 3 roky a jsem rád, že jsme ji do dnes neprodali (ne že by byla pořád na prodej...ale byli občasné pokusy se této lodi zbavit). S touto lodi jsme pádlovali v různých podmínkách - ve Švédsku jsme bylli na krátkém, nepříjemném surfu; při obeplouvání Elby projevila se jako velmi stabilní ve špatných podmínkách a v Chorvatsku podržela při horších větrných podmínkách. Surfovali jsme na ní i na Baltu a pokud musím shrnout vše do jednoho slova tak to bude - jistota. Když jsem začínal pádlovat tak jsem byl přesvědčen, že správná mořská loď má mít rocker a skeg - jinak je to loď říční...což byla z mé strany blbost. Není to loď na drsný surf a podobné věci, které jsem si mohl dovolit dříve na Charonovi ale na podobné věci si pořídím s časem nějaký dobrej plastový playboat typu PH Hammer. Próteus je spíše na delší výpravy. Má velmi povedený kokpit, zpracování detailů je na vysoké úrovni a chybu v kvalitě asi těžko u této lodi najdete. Nehledě na to, že nemá keel strip loď je po 3 letech v bezva stavu. Opěrku u sedačky jsem vyměnil na opěrku, ktera je v Trieně (od Kajak sportu), pedály jsou originál. Uvítal bych i lepší zavírání komor ale vše se dá vyřešit..... Kokpit je prostorný a mísa pro mé dlouhé nohy je hodně. Pozice pro pádlování je rovněž komfortní - nohy jsou dobře upevněné díky bočním podpěrkám, pádlo skoro neškrtá o palubu a variabilita posouvání pedálu je velká. Na kratších vlnách je třeba umět ovládat náklony protože tato loď nemá skeg a tak v určité chvíli kormidlo není funkční (stejný problém jako u Epicu). Naklony tato loď poslouchá bezvadně a kormidilo používám jen při silném větru. Boční vlny zvládá dobře a neztrácí stabilitu. Tato loď je vytvořena jako touring kayak a tak je třeba počítat s tím, že pro lepší pocit z pádlování je třeba více zatížit zaď, která má větší "boyancy". Eskimuje perfektně - špička není zvedla jako u klasických lodi, je ostrá a kratší vlny "prořezává". Loď je poměrně rychlá, přestože je kratší než Charón. Zatím je to vše na co jsem přišel. Jinak loď jsme používali i při záchraně - kokpit zátěž vydržel a zad pod mou vahou nepraskla.
Tvár lodi není typický Švédsky ale něco mezi Anglickým a Švédským. Nejširší místo v kokpitu je stejně široké jako za zády. Špička lodi je velmi štíhlá. Rocker nemá vůbec - je to "placka". Příď je nízká a zaď při zatížení je více ponořená - při silnějším bočním větru cítím se velmi pohodlně.

http://prijon.com/images/proteus_kevlar.jpg

2 Naposledy upravil: Štěpán (27.9.2014 20:12:19)

Re: Prijon Proteus

Tak mi náhodou přišel pod ruku tvůj bývalý Proteus, nějaká banální oprava probroušené zádě.
Když jsem lepil roztřepenou tkaninu na zádi, zaujalo mě, že černé vlákno pohledové vrstvy dna není karbonové ale diolenové (diolen-aramidová tkanina se obyčejně používá jako imitace karbon-aramidové tkaniny). Přemýšlel jsem co je to za divnou materiálovou verzi, myslel jsem, že Prijon nabízí jen dvě verze - levnější fiber glass a drahý karbon-aramid. Další věc která mě hodně zarazila byla poměrně (vzhledem k váze) značná měkkost a pružnost dna i paluby, zejména u dna na zvláště exponovaných místech.
Nedalo mi to a skladbu kajaku jsem blíže prozkoumal. Zjistil jsem toto: Dno ani paluba vůbec nejsou sendvičované, pouze volně ložené vrstvy tkaniny - Dno: pohledovka diolen-aramid, horní vrstva aramid a mezitím několik vrstev fiber glas. Paluba: pigmentový gel, několik vrstev fiber glass, horní vrstva diolen-aramid. V celé lodi není ani jediný gram, ani jediné vlákno karbonu, většinu váhy tvoří sklo, asi tak v poměru 4:1 s aramidem a diolenem. Nakonec jsem jí zvážil: 20,5 kg
Skutečná materiálová skladba je v podstatě "basic+"

Když mi majitel sdělil, že je to údajně ta nejdražší a nejlepší karbon-aramidová verze, docela mi spadla čelist. Někde se stala chyba. Nechce se mi věřit, že by pan Prijon byl schopen nabízet tuto imitaci jako nejvyšší karbon-aramid verzi. I když u komerční produkce už se asi nedivím ničemu.
Chtěl jsem se tě jen pro jistotu zeptat, jestlis náhodou neobjednával u Prijona nějakou svou speciální materiálovou verzi na zakázku?

3

Re: Prijon Proteus

Vzhledem k tomu, že Prijon údajně nedoporučuje (pravděpodobně u základní verze) si sedat na zadní palubu. Alespoň podle jednoho australského uživatele, viz. "Phill, If you have purchased your Prijon Prilite Marlin just forget this post. For anyone else thinking of purchasing a Marlin. I am new to this game and purchased a Marlin three and half months ago. It has not been treated roughly and has only been used 12-15 times, because I am still learning I have not taken it into rough seas. A crack all the way thru has developed behind the cockpit. The Australian distributor is saying it was caused because I sat behind the cockpit. They will not replace the kayak and have fixed it, I will not accept that. It has taken 5 weeks to get the kayak back to the retailer but in all fairness there has been the Christmas, New Year break.
The distributor have said that Prijon will not accept that it is a warranty matter which will effect you guys. There is a number of kayaks in Australia with the same problem.
Putting aside the above, I have very happy with the kayak, it was comfortable, seemed to handle well and looked great. The day hatch leaked like a sieve. I am sure people will be happy if they have one as long as there is no warranty problems. Don't sit behind the cockpit or do any self rescues using the area behind the cockpit." http://www.ukriversguidebook.co.uk/foru … in#p727203
Tak tohle muže klidně být jejich Top verze?

4

Re: Prijon Proteus

Je to stopro ta nej verze. Prijon uvádí: They are made in the traditional way by hand. They are compared to boats made of HTP or PriLite susceptible to ground impact and should therefore be mainly used in free water. PRIJON offer two material variants GFK and carbon-aramid. fiberglass tissue mats are made of our GFK-kayaks mostly of glass fibers are very stiff but still inexpensive. Kayaks made of fiberglass are the weight comparable to PriLite boats. + 20% weight savings over a comparable HTP-kayak + Elegant appearance + Easy handling outside the water - susceptible to mechanical wear than HTP and PriLite Carbon-Aramid These boats are mainly composed of carbon and aramid fibers, which combine the excellent properties of carbon that is very hard and the boat's which is highly impact-resistant and provides the necessary impact resistance of the kayak together. The biggest advantage of this construction is clearly the incredibly light weight (up to 10kg lighter than HTP boats). + The lightest boat, 25% less weight than a HTP-kayak + Elegant appearance - susceptible to mechanical wear than HTP and PriLite.

S tou lodí jsem naprosto spokojen je stabilní a rychlá, ale taky by mě zajímalo jak to s tím materiálem opravdu je ;-).

5 Naposledy upravil: poky66 (28.9.2014 11:10:46)

Re: Prijon Proteus

Napadla mě taková jednoduchá věc ... napsat Prijonu email s dotazem. Tak jsem to udělal a uvidím co mi odpoví big_smile

Dear Prijon,
I bought Proteus 2 years ago. First, I love this kayak. It's fast and stabile. After years, kayak need some small repairs. The guy, who is truly expert and kayak maker, told me after detailed examination, that on the Proteus is not of carbon fiber as you allege! Also it's not a sandwich, but only diolen-aramid, laminate and fiber glass! I'm truly disappointed, because I paid a lot of money for best Prion kayak sad.
Can you explain or refute this?

Thanks a lot, your customer.

Greetings from Prague!

Roman Pokorný
www.romanpokorny.com

6

Re: Prijon Proteus

Co se Ti stalo s kajakem?

7

Re: Prijon Proteus

Nic, jak piše Štěpán, trošku prodřená záď. Už je to opraveno. Četl jsi všechny komentáře?