Téma: oprava lodi - gelcoat
Za ten měsíc jsem ve Skotsku Poslední Královně trochu ohobloval kožíšek, občas mě to někde v jeskyni připláclo ke kameni, občas jsem si blbě načasoval průjezd úžinou. Mám bytelnou loďku a tak nešlo nic přes gelcoat, ale já jsem estét a taky mi vadí, že loď pak hůře chytá vlnky, tak jsem se rozhodl pro včasnou opravu.
Základem jsou pořádné a pěkné kozičky.... no, což ostatně neplatí jen tady, že jo:-)
Ale vážně, je lepší, když vám kajcl pri práci nepadá ze židlí a nemusíte se u toho hrbit nebo lízt po kolenou.
Kajak ustavíme na kozách a obhlédneme rozsah poškození, případné velké poškození gelcoatu odloubeme nožem a rozmyslíme si kolik asi budeme muset namíchat nové směsi.
Očistíme acetonem - zejména pokud loď provozujeme na českých řekách, tak potřebují odmastit aby nový gelcoat držel.
Pokud děláme s gelcoatem poprvé, nezaškodí si někde bokem vyzkoušet, jak se bude chovat, jak dlouho ho můžete zpracovávat a jak je po namíchání tixotropní (jestli teče moc a nebo málo) Pokud teče hodně, dá se vmíchat trochu plniče.
Místo si zamaskujeme a odbrousíme starý poškozený gelcoat. Použijeme vrtačku a brusný kužel nebo kuličku.
Namícháme si gelcoat a vyplníme namaskované místo. Gelu si rozděláváme přiměřené množství, doba zpracování je reálně dvacet minut, když přidáme plnič, tak se doba ještě trochu zkrátí. V okamžiku, kdy namíchaná směs začne želírovat - tvoří se v ní hrudky - je třeba přestat pracovat, starou zahodit a namíchat novou.
Gelcoat má tu vlastnost, že po vytvrzení na povrchu zůstane lepkavý - je totiž určený spíše do formy, s tím, že se na něj budou klást vrstvy skla a pryskyřice. Lepkavost se dá odstranit několika způsoby - buď přidáme do směsi cca 1-2% hmotnosti vosku rozpuštěného ve styrenu (rada od Toma Mráčka), nebo přestříkáme separátorem (rada od Mejdžího), zatím jsem nezkoušel. No a pokud jste líní a blbí jako já a vosk jste si zapoměli objednat, stačí překrýt čistým igelitem - finta je v tom, že gelcoat nebude lepkat, pokud vytvrdne bez přístupu vzduchu.
No a pak už jen brousím. Brousím ručně, začínám na hrubosti 80, pro hrubé srovnání, následuje 100 a 150, vše na tvrdé podložce - osvědčil se mi obdélníček z betonářské překližky, lakovanou stranou k broušenému. Potom jdu na zrnitost 220, 350 a 400, to už brousím na měkké podložce, tady na to mám kus galaporového kvádříku a pak finišuju 1000 a 1500 pro sjednocení povrchu. To dělám už jenom palcem a dlaní.
Dalo by se pokračovat ještě na lešícím kotouči a pastou, ale mě to stačí. Stejně je to trochu vidět, pokud máte starší kajak, tak UV záření trochu změní odstín bílé a nový gelcoat bude trochu jinak barevný, ale to se pozná jen při hodně podrobném zkoumání.
Použité propriety:
Havelcoat 65, pro nanášení štětcem
Butanox M50, tvrdidlo, ředí se 2-3% hmotnosti gelcoatu. (Bacha, je to jedovatý a prudce hořlavý)
Carbosil M5, plnič pro zvýšení hustoty gelcoatu aby tolik nestékal. Stačí fakt prťává lžička do půl kelímku gelu. Zkracuje dobu zpracovatelnosti gelu.
No a dopňkovej materiál - kelímky, váhy (ale já to dělám od oka a zatím jsem vždycky trefil) maskovací pásku (kupujte modrou, je lepší než žlutá, nezatejká pod ní a neodlupuje se), míchátka, aceton a pokud jste cimprlíny, tak doktorský rukavice a respirátor.
No a nakonec, nebát se toho, na gauči ještě nikdo nic nezkazil, ale zachránit se dá všecko.