36

Re: Metoda strip building

Štěpán napsal:
Antonius Carbonius napsal:

Tak už jsem začal shánět plány na výstavbu kajaku. Chtěl bych postavit kajak, který by měl stejně vlastnosti jako Tahe GT.

...No nepostav to!!! Po novem roce objednam projekt…

Tondo, tak co chceš stavět, gétéčko od Tahe nebo mystery surfski od Nicka? Nebo oba dva? smile
Jen do toho, ale bacha, ten surfáč to už je trochu progresivnější level pádlování, je asi jen o stupínek stabilnější než normální rychlostňák. Ale proč ne, je to rychlý jak svině a nakonec na tom (někdo) může jezdit i v třímetrovym příboji...

Přiznám se ti, že nedokážu zatím vybrat. Vím s jistotou, že vybírat a stavět budu dlouho:) Mystery je širší než tvoje loď i na vodorysce. Fakt je, že to by to byl určitý pokrok...nechám si to ještě projít hlavou. Nejméně stabilní kajak jsem zkoušel letos a byla to Barakuda. Líbila se mi tato loď ale na moří by s ní nechtěl pádlovat. Říkali mi kluci, kteří s ní byli v surfu a žádná sláva (stabilita). Museli dávat fakt bacha aby se nepodělali.

37

Re: Metoda strip building

Pro mne osobně by hlavní motivací postavit si vlastní kajak byla možnost vyrobit originální loď. Na UKRiverguidebook byly před časem odkazy na free soft na navrh planů jak na strip tak plywood kayak.

38

Re: Metoda strip building

Antonius Carbonius napsal:

Přiznám se ti, že nedokážu zatím vybrat. Vím s jistotou, že vybírat a stavět budu dlouho:) Mystery je širší než tvoje loď i na vodorysce. Fakt je, že to by to byl určitý pokrok...nechám si to ještě projít hlavou. Nejméně stabilní kajak jsem zkoušel letos a byla to Barakuda. Líbila se mi tato loď ale na moří by s ní nechtěl pádlovat. Říkali mi kluci, kteří s ní byli v surfu a žádná sláva (stabilita). Museli dávat fakt bacha aby se nepodělali.

V tomhle případě zdání klame. O konečné úrovni stability kajaku rozhoduje víc faktorů než jen šířka v boku a na vodorysce. Určující je hlavně tvar dna pod vodoryskou, taky hloubka a tvar rockeru (prohnutí dna) i délka lodi na vodorysce má vliv.
Tvar dna Mystery, jak popisuje Nick,  je navržený pro maximální rychlost, je strmě zakulacený, tak aby zaujímal co nejmenší plochu pod vodoryskou a  měl co nejmenší odpor (házel co nejmenší vlnu při jízdě). Tenhle tvar maximalizuje rychlost ale stabilitu lodi snižuje.
Muj kajak (Karun) je sice užší v boku i na vodorysce, ale pod vodoryskou je odlišný, dno je víc ploché a ne tak strmě zakulacené. To sice trochu ubírá na rychlosti, ale na stabilitě přidává. Taky je víc než o půl metru kratší a váha se tolik nerozkládá směrem ke špičkám. Maximální rychlost kajaku nebyla v mém návrhu hlavním kritériem, spíš bych řek dostatečná rychlost při zachování "komfortní" stability, tak abych moh v kajaku pohodlně odpočívat i při vyčerpání na dlouhých vzdálenostech.
Proto odhaduju, že Mystery, ač širší, má nejmíň o půl stupně nižší stabilitu než Karun, protože je kulatější a delší.
A co se týče tý Baracudy, to je furt  "parník" v porovnání stability s Karunem a Mystery. Něco jsem na ní taky odjezdil a mám jí rád:)

39

Re: Metoda strip building

Štěpán napsal:
Antonius Carbonius napsal:

Přiznám se ti, že nedokážu zatím vybrat. Vím s jistotou, že vybírat a stavět budu dlouho:) Mystery je širší než tvoje loď i na vodorysce. Fakt je, že to by to byl určitý pokrok...nechám si to ještě projít hlavou. Nejméně stabilní kajak jsem zkoušel letos a byla to Barakuda. Líbila se mi tato loď ale na moří by s ní nechtěl pádlovat. Říkali mi kluci, kteří s ní byli v surfu a žádná sláva (stabilita). Museli dávat fakt bacha aby se nepodělali.

V tomhle případě zdání klame. O konečné úrovni stability kajaku rozhoduje víc faktorů než jen šířka v boku a na vodorysce. Určující je hlavně tvar dna pod vodoryskou, taky hloubka a tvar rockeru (prohnutí dna) i délka lodi na vodorysce má vliv.
Tvar dna Mystery, jak popisuje Nick,  je navržený pro maximální rychlost, je strmě zakulacený, tak aby zaujímal co nejmenší plochu pod vodoryskou a  měl co nejmenší odpor (házel co nejmenší vlnu při jízdě). Tenhle tvar maximalizuje rychlost ale stabilitu lodi snižuje.
Muj kajak (Karun) je sice užší v boku i na vodorysce, ale pod vodoryskou je odlišný, dno je víc ploché a ne tak strmě zakulacené. To sice trochu ubírá na rychlosti, ale na stabilitě přidává. Taky je víc než o půl metru kratší a váha se tolik nerozkládá směrem ke špičkám. Maximální rychlost kajaku nebyla v mém návrhu hlavním kritériem, spíš bych řek dostatečná rychlost při zachování "komfortní" stability, tak abych moh v kajaku pohodlně odpočívat i při vyčerpání na dlouhých vzdálenostech.
Proto odhaduju, že Mystery, ač širší, má nejmíň o půl stupně nižší stabilitu než Karun, protože je kulatější a delší.

A co se týče tý Baracudy, to je furt  "parník" v porovnání stability s Karunem a Mystery. Něco jsem na ní taky odjezdil a mám jí rád:)

Nejde s tebou nesouhlasit. Kazdy vnima stabilitu jinak i s ohledem na vahu sveho tela. Jak jsem te videl, tak se mi zda, ze jses trochu mensi(mam 95kg a 197cm) a ta lod, ktera ti sedne, nemusi sednout me a budu se v ni trapit - porad davat bacha a kontrolovat stabilitu(to se mi fakt nelibi). Nejde tolik ani o zvyk ale o fyzikalni zakony. Odhaduji, ze bych tvuj Karun mel mit trochu jinak stavenej aby mi sednul. Mozna se mylim. Stavbu si urcite rozmyslim a vazim si tve rady. Dekuji!

40

Re: Metoda strip building

Antonius Carbonius napsal:

Nejde s tebou nesouhlasit. Kazdy vnima stabilitu jinak i s ohledem na vahu sveho tela. Jak jsem te videl, tak se mi zda, ze jses trochu mensi(mam 95kg a 197cm) a ta lod, ktera ti sedne, nemusi sednout me a budu se v ni trapit - porad davat bacha a kontrolovat stabilitu(to se mi fakt nelibi). Nejde tolik ani o zvyk ale o fyzikalni zakony. Odhaduji, ze bych tvuj Karun mel mit trochu jinak stavenej aby mi sednul. Mozna se mylim. Stavbu si urcite rozmyslim a vazim si tve rady. Dekuji!

Jak říkáš, nejdůležitější faktor ovlivňující vlastnosti kajaku je to, co sedí uprostřed v kokpitu smile
Je štěstí mít loď optimalizovanou přesně na svou míru a své schopnosti. A v tom je kouzlo vlastní stavby a vlastního návrhu. Myslím, že ideální je zvolit takové parametry kajaku, které budou na hraně mých aktuálních schopností, zdokonalovat se v jízdě a pak časem postoupit na další level.

41

Re: Metoda strip building

přesunul jsem příspěvky ohledně 106ky do nové kategorie 

http://seakayakforum.cz/topic/140/4-roc … luj-o-106/

42

Re: Metoda strip building

Antonius Carbonius napsal:
geronimo napsal:

Tak zase kousek hotov....
http://www.fastimages.eu/thumbs/dsc06853.jpghttp://www.fastimages.eu/thumbs/dsc06854.jpghttp://www.fastimages.eu/thumbs/dsc06858.jpg

Tak už jsem začal shánět plány na výstavbu kajaku. Chtěl bych postavit kajak, který by měl stejně vlastnosti jako Tahe GT.

Tak jak se dari Geronimo? Uz mate kajaky hotove?