15

Re: 4. ročník Pádluj o 106

Já s tebou Vítku v podstatě ve všem souhlasím, kromě jedné maličkosti. Já si opravdu netroufám říct co je, a co není komerčně vyráběný kajak. A už vůbec mi není jasné, co je to turistický kajak, a který už turistický není. Takže, očividně narozdíl od vetšiny ostatních, nevím, pro jaké kayaky je tento závod vypsaný.
Nic víc, nic míň.

16 Naposledy upravil: Michal (2.4.2014 10:45:31)

Re: 4. ročník Pádluj o 106

Ještě přidám malé odbočení.
V Británii už je skoro legendární konflikt účastníka a organizátorů na závodě okolo Kerrery.
Jedná se o velice pohodovou akci pro seakayakáře, kde organizátoři měli poměrně benevolentní pravidla řikající, že povoleným plavidlem je pouze seakayak. Všechno fungovalo v pohodě až do doby, kdy jeden účastník přijel s originálním Nordkappem. Zatímco se organizátoři rozhodli, že mezi seakayaky (z bezpečnostních důvodů) nemůžou připustit kayak bez komor (kayak bez komor přeci není seakayak), tak účastník nemohl pochopit, pro koho že je vlastně závod určen, když Nordkapp není uznán jako seakayak. Když Nordkapp není seakayak, tak co tedy je?
Závod kolem Kerrery je stále velice pohodovou akci, jenom dnešní pravidla jsou mnohem pečlivěji napsána, aby se předešlo případným dvojvýkladům a nedorozuměním.

17

Re: 4. ročník Pádluj o 106

Tomu rozumím - nechci rozdmýchávat spor, který se mě víceméně netýká. Ale za našich starých skautských dob (haha), jsme měli pravidlo, že pokud dojde k porušení pravidel, rozhoduje o porušení ten, kdo se ho měl dopustit. Tedy pokud nemám pochyb, že moje loď je komerční a je určena pro turistiku, tak s čistým svědomím pojedu. Myslím, že možná máme každý tu hranici, odkdy je loď závodní někde jinde, ale zcela jistě ji tušíme. Nebo ne?

Ale ještě jednou opakuju - závod se mě netýká, jen si prostě myslím, že lepší než důkladná pravidla, je poctivý přístup zúčastněných a hlavně - seakajak je svoboda a ne závodění. Tedy pokud jde o mě. Mě bylo vcelku fuk, že jsem jel ročník nultý a ne první, a že jsem jel jako úplný začátečník a jantar s grónským pádlem vedle závodníků štrekařů s wingpádly. To je prostě život. Jasně, že bych měl radost, kdybych do cíle dojel první, ale mělo by smysl vítězství nad turisty na závodním brku?

(A třeba je ta debata fakt úplně mimo - už se k tomu vůbec Ondra někde vyjádřil? Třeba má nějaký důvod, který jenom není na první pohled patrný...)

18 Naposledy upravil: Michal (4.4.2014 09:24:04)

Re: 4. ročník Pádluj o 106

Závod není v podstatě nijak zvlášť důležitý. Řekl bych, že mnohem zajímavější je pozorovat jakým způsobem se momentálně směry v seakayakingu rozvíjí. Pokud připustíme, že touring můžeme volně přeložit jako turistiku, tak stojí za povšimnutí jak moc se momentálně evropské pojetí mění. Převážně ovlivněné australským stylem.
Mark Sundin ze Sydney docela trefně popsal v jedné diskusi jak dnes má turistický kajak vypadat.

"I reckon there are a few things a good modern fast tourer has to be.

First off, they have to have a terminal hull speed over 9.5kmh, that is, be able to sustain that kind of speed in calm conditions. Not so much because you ever really push that hard, more that if they do have those sorts of hydrostatics, they're probably going to be quite a bit faster than average at the 'touring' output levels most of us work at on the sea.

Second, they have to be stable. I'm a very poor judge of what others consider stable, but my test is to see just how much micro stuff I can get done on my own in rough water, without having to raft up with someone else. As a minimum, fetch a helmet from the day hatch, change over a water bladder below deck, without getting the wobbles.

And finally, they have to be able to go downwind. All the biggest days on the sea are done in following seas, and if the boat misbehaves, buries, squirrels around in fast 'hooter' conditions, then it will be just miserable. That might also sound pretty simple, after all they've all got a rudder, but the subtlties in how they perform downwind is what separates them, in my opnion. If on the other hand it's a ball tearer, then like me you'll probably find yourself retiring from headwinds altogether & working out the shortest car shuffles for the longest downwinder.

It goes without saying that as a tourer, they also need to able to carry gear with little or no influence on the performance of the hull.

Brit style maneuvrability is a bonus, but not a necessary element, considering the job these boats are designed to do. If you have a decent set of skills learnt in a gear-shift boat, you won't have too many problems adapting them to the automatic. The only skill you might have to hone is your ability to paddle aggressively downwind, if you really want to find out what a good modern fast tourer can do. That's as difficult, and as simple as banning the stern rudder.

It's great to see so many in a rush, In my opinion it has the potential to braoden the sport, lower the average age, and chip away at the perception that sea kayaking is for grumpy old buggers with crook knees!

Mark."

19

Re: 4. ročník Pádluj o 106

VPJ napsal:

Tak to za chvíli skončí u složitých handicapových přepočtů a vzorečků.

Proto se to podle mě jezdí, ne aby něčí jméno bylo napsané ve sloupečku o pár řádek výš.)

Ahoj,

Dovolím si s tebou trošku nesouhlasit. Ber to, že je to jen můj názor. Závod je závod a proto se 106ce říká závod a myslím si, že i Ondra to tak myslí. Souhlasím s tím, že každý si ten závod pojme jak chce. Já vím, že 106 (či 98) km stejně ujedu a jdu na ten závod soutěžit. Nemyslím si, že v soutěžení je něco špatného - je to přirozené a zdravé (když moc nepřeháníš) pocit. To jméno ve sloupečku nemá jen význam pro osobní pýchu ale odměnu za vynaložené úsilí, energii a odhodlání, které do toho závodu dáváš. Osobně bych se naštval, kdyby kluk, kterého jsem předjel by se najednou objevil o řádek výš než já a zeptal bych se proč (to píšu jen k tomu sloupečku obecně, nikoliv k pravidlu o tom, co je sea kayak a co není...psychologie závodění a sloupečku). Proto si myslím, že pravidlo, které stanovil Ondra je na místě a vůbec by mi nevadilo upřesnění tohoto pravidla. Zapracovat by se mělo i na pravidlech přenášení lodi přes hráz a různých časových handicapu.
Osobně bych uvítal delší plavbu bez závodění a slopečku...třeba Lipno tam a zpět bez startovních čísel.

Pádlování zdar!:)

20

Re: 4. ročník Pádluj o 106

Koukám že se tu rozvinula celkem zajímavá diskuze. Přidám taky pár názorů.
Myslím že hlavním smyslem ultramaratonů je sebepoznávání vlastních limitů, rozvoj mentální a fyzické vytrvalosti a získávání cenných zkušeností z delšího pohybu v přírodě. Taky poznávání a prožívání vyšších změněných stavů vědomí "čistou cestou" skrze krajní únavu a vyčerpanost.
Co se týče typu kajaku pro závod, domnívám se, že není není zas tak podstatný, zvláště v případě nás turistů a hobíků. Loď je pouze jedním z mnoha faktorů důležitých pro úspěšné dojetí do cíle.
Samozřejmě a logicky lehčí, užší loď s rychlejším profilem má větší potenciál, ale ani rychlá loď nedá nic zadarmo, protože její rychlost je obyčejně vykoupená nižším komfortem a nižší stabilitou, vyžadující více progresivnější energie pro udržení správné pozice a správného záběru.
Z vlastní zkušenosti dobře vím, že i kdybych se, coby průměrně vyježděný hobík turista, rozhodl jet ultramaraton třeba na nejlepším rychlostním kajaku, nebyl bych rychlejší, protože bych se mnohem dřív unavil a vyčerpal a nejspíš bych ani nedojel, protože na takovou loď zatím prostě nemám dost zkušeností a energie. A v tom je zase výhoda stabilnějších a komfortnějších turist kajaků.
Taky se to ukazuje i na 106ce, kde často tvarově a materiálově nejlepší lodě nebývají vždy na předních pozicích a naopak tam mohou být třeba úplně obyčejné, široké, těžké (dokonce plastové) lodě. Hodně je to v rukou a u těchto závodů hlavně v mysli...

Osobně ale přesto preferuju a doporučuju, coby lehčí a slabší somatotyp, zvolit pro takto dlouhé tratě pokudmožno lehčí rychlejší typ lodě, který umožńuje dojet do cíle v turistickém tempu ještě před západem slunce a cestu si víc užít bez znechucení si pádlování na celou další sezónu.

21

Re: 4. ročník Pádluj o 106

Moc pěkně napsané Štěpáne, jen bych ještě doplnil, že vše co jsi o výběru lodi napsal se ještě násobí v okamžiku, kdy se bavíme o závodě na moři.

Jen ještě doplním, proč výraz "komerčně vyráběný" považuji za krajně nešťastný.
Jestli je něco, v tomto případě kayak, je komerčně či nekomerčně vyrobené nijak nezávisí na tvaru, použitém materiálu či technologii výroby. Nýbrž se to vztahuje na finanční vazby a motivy k výrobě.
Určitě se shodneme na tom, že když se například někdo rozhodne, že vyrobí kayak pro sebe a své kamarády aby měli co pádlovat, tak i když mu kamarádi zaplatí materiál, popřípadě jinak pomůžou, jedná se o kayak či kayaky nekomerčně vyrobené. Bohužel do stejné kategorie budou spadat jak kayaky z Kachní Líhně, tak i mnohé kayaky od Standy (minimálně z počatků výroby).

Opravdu si nemyslím, že na jakékoli seakayakové akci má smysl řešit finanční stránku výroby. A v případě "komerční či nekomerční" o nic jiného nejde.