Ahoj Jirko,
Odpovim ve zkratce, protože jinak to je na dlouhou diskuzi do hospody.
Ad. Pevný skeg, na který jsem reagoval na začátku. Neutrální loď vyrobit z principu nejde, jelikož jak moc se stačí, závisí jednak na větru tak i rychlosti pádlování. Takže jedine co zbývá, je buď neustálé korekce, nastavitelný skeg, nebo kormidlo.
Ad. Vývoj. Nesouhlasím s tim, že vývoj se po určitě době zastaví a jen se začne přizpůsobovat masam. Naopak si myslím, že k čemu došlo je poměrně značné rozdělení, kde je samozřejmě snaha uspokojit masu, která platí, ale zrovna tak lidé na špičce pořád hledají cesty vpřed. Stačí se podívat na Taran, který si postavil JW na míru*, na Mejdžího, nebo i na polovinu lodí od Tiderace, které si Aled navrhuje hlavně pro sebe. (*Je zajímavé pozorovat reakce řady lidi, kteří si Taran pořídili v domění, že je to kayak, který vše vyřeší za ně, a kteří teď zjišťuji, že kazdou loď je třeba umět pádlovat)
Ad. Kormidlo, netvrdím, že je to jediná cesta vpřed. A co se poruchovosti týká, myslím si, že základ je být připraven opravit kdekoli všechny klíčové prvky lodi, bez ohledu jestli je to kormidlo či něco jiného.
Ad. Výběr lodi a Nordkapp. Výběr lodi je osobní záležitost, věřím že celé řadě lidí vyhovuje dokonale. Já můžu pouze za sebe říct, po vyzkoušení HSka a HMka, že obě verze mi přišli dost náročné na pádlování ve výraznějších podmínkách. A jejich pádlování by mě stalo zbytečně moc sil, obzvlášt když čekání na podmínky nepřipadá v úvahu.