71

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

K zivotnosti sjezdaku - myslim ze tak 10 let urcite , i když ma ruzne etapy života
1. 2 roky tak 500/ rok  km wwwIII a vic  , pak 2000/ rok  km lehci tereny( tréninky) - nova lod koupena na svetove zavody
2. pak další 3 - 4 roky 300 km/ rok -  sjezdy typu Kamenice, Lipno, Spindl + cizina) a 1550 km / rok lehci tereny - jetou lod si koupi dobri sjezdari a jezdi domaci české poháry , nebo slouží jako treninkovka
5- 10 let - mensi zavody deti , dorostenci - tak 500 km / rok , tereny do WW lll

pak lod většinou skonci u hobiku na rekre jezdeni a zavody typu Bobrcup.
Ale mame na lodenici i lode starsi - dokonce i první uhlikovku  KTW - kajak tak 15 let starou a porad do ni netece:-)

72

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

zdenku sory ale to je porad dokola ty mluvis o narazeni 8 kilove lodi do sutru a my mluvime o narazeni treba padesatikilove lodi do sutru seakayaky jezdi casto nalozene a to ne jen na expedice  otazka je jak dopadne sjezdak kterej ma 8 kilo do ktereho das komplet kemp bagaz vodu na 3 dny posadis ho na kamenitou plaz v tom je ten problem ty mluvys o pevnych lodich ktere se exklusivne padluji prazdne a sea kayaky se padluji jak prazdne tak nalozene to je ten problem take porovnavas vahu lodi ktera ma 4.5 metru (jestli se nepletu ) a vahu lodi ktera ma 5.5 metru.

73

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Bylo by to dokola, ale ja jsem odpovidal na vyzadany dotaz. Tebou popsane rozdily chápu a jsem zajedno:-)
Problém  v naší komunikaci je v tom, ze tvrdim, ze aplikace  materialu  s vyrazne lepsimi vlastnostmi muze snížit hmotnost lode při dodrzeni puvodnich parametru lode.Zaroven tedy plati , ze při zachovani puvodni vahy lode a nahrazeni puvodnich materialu materiály a technologiemi lepsimi , dojde ke zlepseni parametru vyrobku ( lode). Otázkou je, zda zlepšovat puvodni parametry lode, když nahrada materialu stoji dost penez.
Ja rikam, ze mi dodrzeni určitých vlastnosti lode  vyhovuje ( pro moje jezdeni) a snizeni hmotnosti je bonus. V podmínkách , ve kterých odjezdim 100 % svých kilometru  mi tato rovnice bezpecne staci a nechci se zabývat kajaky do zcela extrémních podmínek , protože v nich, stejne jako 99 % padleru jezdit nebudu. Jsem si naprosto jisty, ze takto postaveny kajak vydrzi s lepsim jezdcem vyrazne horsi podmínky, nez jsem schopen absolvovat ja. Nic vic, nic min.
Ty priklady ze sjezdaku jsem pouzil jen jako srovnavaci moznost ne mezi sjezdakem a seakajakem , ale chtěl jsem porovnat materialove verze u stejného typu lodi , když uz mame k dispozici tolik informaci  pro  srovnani
Ja vam fakt nic nevyvracim , jsem jenom trosku profesne deformovany tim, ze cely život ve sve firme vymyslim zameny jednech kovu za nejake lepsi , lehci a pevnejsi  - hlavne pro auta , takze je to muj způsob mysleni.
Argumentujete často , ze seakajak byva nalozeny a tudis ta hmota zvysuje moznost prurazu  při pristani a to vydrzi jenom tezka lod , protože jenom ta je pevna.
Ja mimochodem na uhlikovkach jezdim docela tezke  ricni maratony s kamenitym recistem ( C2) a nikdy se nestalo , ze bych nesjel to . co třeba 35 kilova Orlice ze skla ( ze bych ji musel setrit třeba na jezech s kameny :-) . Muj Tripper vazi 16 kg , je naplneny 2 padlery o hm 180 kg + tak 8 kg vody  ( zhruba tak o 40 kg vic, nez byva naplno zatizeny  seakajak  ) a ma stejnou skladbu jak ten muj seakajak a je 562 cm dlouhy. Ty lode jezdi 6 let , ja odjedu na te sve tak 2500 km / rok, z toho přes 500 km v ruznych závodech  a z toho tak 300 km v tezkem kamenitem recisti s velkou rychlosti vody ( tedy nachylne na pruraz při tom zatizeni) .  Vydrzi to fakt hodne  a proto uvazuji tak , jak tady pisu.
Mluvim o svých zkušenostech v podmínkách , ve kterých chci pádlovat. Vy samozrejme mate svoje zkusenosti z podmínek jinych a ja je respektuji a nevymlouvam Vam je.


Tady ted prisaham, ze uz na toto téma nenapisu ani jednu vetu , protože si každý meleme to svoje.

74 Naposledy upravil: Štěpán (7.11.2014 10:04:51)

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

petr magee major napsal:

... kazdopadne z mych pokusu ktere jsem delal v me (laboratori) je mne jasna jedna vec a to ze i polovicni gramaz karbonu na 3 mm korku vytvori mnohem tuzsi konstrukci  nez sklo coz je pravda na druhou stranu pokud prijdu k testu razoveho namahani ( snazim se udelat diru do sendvichove skladby jsem dospel k nazoru ze i samotne sklo ve stejne gramazi jako karbon vydrzi mnohem vice a tim myslim MNOHEM proste karbon je uzasne tuhy material ale pokud do nej prastis tak jeho razova schopnost je uplne na hovno. karbon kevlar bude urcite lepsi a zajimavejsi material kazdopadne jeho cena nejustifikuje jeho vykon.


zásadní problém s křehkostí karbonu vzniká hlavně a jedině tím, když je v konstrukci zastoupen v relativně malém a nedostatečném podílu.
Nevím jaký jsi zkoušel pevnostní test. 
Pokud vím, tak objektivní testy tuhosti, torzní a rázové pevnosti tkanin se provádějí na vzorcích destičky 50x50 cm o síle min 8 vrstev tkaniny cca 200g/m2 při použití stejného epoxy pojiva a stejného axiálního navrstvení.

Dovolím si zde tedy s ohledem na tento test nesouhlasit s tvrzením, že "samotne sklo ve stejne gramazi jako karbon vydrzi MNOHEM vice"
naopak sklo zjevně v tomto porovnání vydrží MNOHEM méně ve všech důležitych parametrech

Problém s karbonem v lodích nastává tím, když je zastoupen v kompozitu pouze v jedné nebo prostě v málo a špatně poskládaných vrstvách, a logicky pak praská po vláknech.

75 Naposledy upravil: Štěpán (7.11.2014 11:14:03)

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

petr magee major napsal:

... kazdopadne z mych pokusu ktere jsem delal v me (laboratori) je mne jasna jedna vec a to ze i polovicni gramaz karbonu na 3 mm korku vytvori mnohem tuzsi konstrukci  nez sklo coz je pravda na druhou stranu pokud prijdu k testu razoveho namahani ( snazim se udelat diru do sendvichove skladby jsem dospel k nazoru ze i samotne sklo ve stejne gramazi jako karbon vydrzi mnohem vice a tim myslim MNOHEM proste karbon je uzasne tuhy material ale pokud do nej prastis tak jeho razova schopnost je uplne na hovno. karbon kevlar bude urcite lepsi a zajimavejsi material kazdopadne jeho cena nejustifikuje jeho vykon.


nebo ještě jinak:
zkus postavit svůj (nesendvičovaný) kajak např. ze 7 vrstev skla gramáže 170 (ve dně i v palubě)
a zkus druhý postavit z karbonu ve stejném složení a gramáži 

Který myslíš že bude lepší při použití k jakýmkoliv účelům?

Odhadl bych, že zatímco první kajak budeš moct s úsměvem smotat do ruličky a vyhodit do koše, tak druhý bude špičkový na běžné použití i přesto že by neměl žádný sendvič. Takový bude reálný rozdíl mezi sklem a karbonem.


Vybavuju si, že jsem jednou podobný test udělal, asi před 18 lety jsem si postavil sjezdovou singlkanoi pouze ze 4 vrstev kevlar-karbonu 165g/m2  (ve dně i v palubě) bez sendviče.
V tuhosti to samozřejmě nebyl žádný hi-tech, ale pro svý účely jsem s tou lodí byl spokojenej, jelikož jsem na ní nezávodil. Ta loď vážila asi  7, 5 kg a byla normálně použitelná.
S tím sklem ve stejný skladbě jsem to teda raději ani nezkoušel cool

76

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

no ja si taky dovolim nesouhlasit nedelam nejake super laboratorni pokusi jsou relativne jednoduch vezmu dve desticky ktere maji gramazne stejnou skladbu coz je 400 g na m2 v sendvichi a obe desticky wylaminuji pomoci wac infuze a pak pouziji generator razovych impulsu(kladivo ) a poustim ho z merene vysky a zjistuji kolik vydrzi a jelikoz sklo neni tak krehke jako karbon vydrzi narazy z mnohem vetsi vysky a nepraska .desticka je na pevnem podkladu coz simuluje prdu pri pristani na ostrych sutrech celkem realisticke. vubec se nebudu hadat o tom ktera desticka je tuzsi carbon vede na plne care a i v polovicni gramazi ma vetsi tuhost nez desticka ze skla ale mne osobne jako kajakari je tuhost lodi uplne burt pokud ji nebudu moct posadit na nejakej ten kaminek :)a pokud by jsem lod postavil z osmi vrstev 200 koveho karbonu byla by naprosto neprodejna za ty penize by jsem si mohl uz pomalu koupit raketu na mesic. kazdopadne by se mne takova lod libila a verim ze by  asi hodne vydrzela nemam to vyzkousene ale to co rikas dava smysl.

Štěpán napsal:
petr magee major napsal:

... kazdopadne z mych pokusu ktere jsem delal v me (laboratori) je mne jasna jedna vec a to ze i polovicni gramaz karbonu na 3 mm korku vytvori mnohem tuzsi konstrukci  nez sklo coz je pravda na druhou stranu pokud prijdu k testu razoveho namahani ( snazim se udelat diru do sendvichove skladby jsem dospel k nazoru ze i samotne sklo ve stejne gramazi jako karbon vydrzi mnohem vice a tim myslim MNOHEM proste karbon je uzasne tuhy material ale pokud do nej prastis tak jeho razova schopnost je uplne na hovno. karbon kevlar bude urcite lepsi a zajimavejsi material kazdopadne jeho cena nejustifikuje jeho vykon.


zásadní problém s křehkostí karbonu vzniká hlavně a jedině tím, když je v konstrukci zastoupen v relativně malém a nedostatečném podílu.
Nevím jaký jsi zkoušel pevnostní test. 
Pokud vím, tak objektivní testy tuhosti, torzní a rázové pevnosti tkanin se provádějí na vzorcích destičky 50x50 cm o síle min 8 vrstev tkaniny cca 200g/m2 při použití stejného epoxy pojiva a stejného axiálního navrstvení.

Dovolím si zde tedy s ohledem na tento test nesouhlasit s tvrzením, že "samotne sklo ve stejne gramazi jako karbon vydrzi MNOHEM vice"
naopak sklo zjevně v tomto porovnání vydrží MNOHEM méně ve všech důležitych parametrech

Problém s karbonem v lodích nastává tím, když je zastoupen v kompozitu pouze v jedné nebo prostě v málo a špatně poskládaných vrstvách, a logicky pak praská po vláknech.

77

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Osobně já se zajímám více o to jak loď jezdí po rozbouřeném moři, boční vlny, surf, ve větru atd. Byl bych docela vděčný o nějakou podrobnější recenzi plavby a chování lodi za určitých podmínek. Ohledně pevnosti lze se teď jen dohadovat a dohadování o tom co je lepší k ničemu konkrétnímu nepovede, stejně nikdo do lodi z dvou metrů neskočí, aby toto vyvrátil.

ps: @Petr já si nemyslím, že sendvič ze skla bude pevnější než dobrá skladba kvalitních kevlarových vláken i v kombinaci s karbonem. Toto říkám jako uživatel.