50

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Když jsem se dozvěděl, že Zdeněk udělal loď s vahou 15 kg tak jsem byl naprosto nadšený. V loděnici mám Chárona na kterého bez obav skočím ze 2 metrů když bude mezi židli a je to mega pevná loď za kterou dám ruku do e-táboráku...měli jsme i 19kg vážícího Prijona, kterého teď má Roman... ze všech těchto rozdílu jsem si uvědomil jednu věc - loď se nestaví pro všechny protože postavit loď pro všechny je nemožné. Kazdy má svůj styl pádlování a používá loď jinak. Sea kayaking třeba pro Michala znamená surfování, tlačeni lodě na hranice a tudíž i své možnosti. Pro Štěpána mořský kajaking je něco jiného, Roman by nám na to taky něco řekl a třeba Jirka si o tom myslí něco svého a nikdy nám to neřekne smile Někdo má potřebu si odjet na půl roku na sever a někdo si užívá každé chvilky na moři mezi práci a rodinou. Prostě neexistuje jednotlivé pojetí naše záliby a v tomto je kouzlo našeho společného a nespolečného koníčka.
Zdeněk vytvořil loď pro svou potřebu a vystavuje tuto loď pro nadšence, které mají stejné představy a nehledal bych v tom nějaké super komerční zaměření. Kazdy z nás se může občas přiznat, že některé věci, které děláme kolem kajaku jsou jen z lásky k vodě.
Osobně já teď nemám čas na expedice a kdybych někam jel tak bych na expedici vzal loď od Standy Klokočnika nebo od Petra Majora, protože jsou to lodě, které jsou stavěné pro expediční výpravy, větší zátěže atd a jsem rád, že takové výrobce existují a podělili se s námi svou vášní.
Vzhledem k tomu, že času je málo a příští rok na tom budu ještě hůř tak jsem přemýšlel nad tím, že kila, které vozím s sebou na svých expedičních lodích jsou zbytečná. Přesně tak jak to popsal Petr - vybírám si podmínky za kterých budu pádlovat a volím loď která se do takových podmínek hodí. Když jsem pádloval Prijon tak jsem prostě věděl, že na ní nechci loopnout a nebudu s ní jezdit do pračky..jinak by ta loď praskla.
Zdeněk vytvořil kajak podle svých představ a splnil svoje očekávání a doufám, že Bora najde své příznivce se stejnou filozofii a do té doby než tuto loď vyzkouším na moři neřeknu o ní více než kormidlo Navigátor mi nevyhovuje protože s ním mám zkušenost.

51

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Pár lodí jsem vyzkoušel a souhlasím s tím,že jeden kajak doma nestačí na všechno. Já jezdím na rychlých kajacích.Nechci tvrdit,že vydrží všechno,ale úplný papíráky to taky nejsou.Za tři roky jsem na supersonicu od Vajdy najel okolo 10 000 km v různých podmínkách.Moře,řeky,jezera. Při maratonech lodě dostanou opravdu do těla.Je pravda,že po skoku z dvou metrů na palubu bych opravdu měl trsátka.Z toho vyplývá,že pravdu máte vlastně všichni. Opravdu tedy záleží na pojetí. Kamarád Ivoš má dvě identické lodě. Expediční ve skle a řekněme fitnes v karbonu. Rozdíl ve váze je nějakých 10 kilo,ale lehká verze vznikla z původní expediční verze. Tím chci říct,že záleží na rodičích jaký budou jejich děti.

52

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

petr magee major napsal:

problem je ze sice mluvime o lodi ktera ma deset kilo a je prazdna to je neco uplne jineho nez vzit desetikilovou lod narvat do ni 40 kilo vybaveni a pak sebou nechat prasknout v priboji na plaz z vlastni zkusenosti vim jake to je kdyz to s tebou praskne ze ctyr metru na plaz a jak lod pracuje ohyba se a krouti .takova desitka to nevydrzi uplne stejne jako surfski kajaky ktere se v surfu lamou jako paratka.
porovnavat trimetrovou slalomku a extremni zatizeni a 5.5 metru dlouhou lod je nesmyslne .
videl jsem surf kayak z karbonu ktery ma necele dva metry a v tezkem surfu byl rozlamany na trsatka. to ze seakayaky jsou tak tezke ma nejaky duvod proste potrebuji vetsi pevnost protoze spusobem jakym jsou zatezovany jine lode nejsou. tim nechci rict ze jsou lepsi jen to ze seakayak oproti treba surfski jezdi ve vetsi skale prostredi .vubec nepochibuju ze desetikilova lod  vydrzi welkou vodu a to i na mori problem nastava ve chvili kdy se snazis pristat na breh ktery ne vzdycky byva pisecny a idealni hodne casto to s tebou flakne a tvuj plny kajak si to kodrca se sto kilama vody v kokpitu po sutrech a to je misto na ktere jsou sea kayaky nadimensovane.jestli si myslis ze deseti kilovy kajak je pevny tak udelej maly pokus dej svuj seakayak mezi dve zidle aby vysel za spicky a pak skoc z dvou metru do kokpitu garantuju ti ze to nevydrzi. uplne stejne jako to nevydrzi surfski jelikoz je designovana tak aby jsi z ni v surfu vypadnul kdezto v seakayaku zustanes sedet a lod je tim extremne namahana.

Koukám jak se tu zajímavě rozjela praktická, věcná a konstruktivní diskuze cool
To je dobře, že se tu nemusíme hádat o to, co je ta jediná pravda a jediná správná cesta a že vše ostatní je úplná blbost : )  Myslim, že už to tu docela dobře vystihl Zdeněk i Tony, totiž že si tu každej klidně a svévolně navrhuje, staví nebo kupuje kajaky podle svých představ, svého pojetí a svého zaměření, jak je mu libo a pak na nich taky tak jezdí, je s tim spokojenej a tak to má být.
Pokusim se tedy v tomto duchu konstruktivně zareagovat na nějaké body diskuze, které mě zaujaly.

"porovnavat trimetrovou slalomku a extremni zatizeni a 5.5 metru dlouhou lod je nesmyslne"
Neporovnávám slalomku se seakajakem, ale hi-tech "materiálovou konstrukci" moderní slalomky a moderního sjezďáku s konstrukcí moderního multisport seakajaku. Podle mého názoru a zkušenosti např. (3,5 m dlouhá, 6,5 kg, 100% uhlíková, sendvičová) slalomka na těžším kanálu v přepočtu odolává taky docela vysokému rázovému, tlakovému i torzně tahovému zatížení, podobnému jako seakajak na moři za obvykle sjízdných podmínek (když tedy nepočítám příbojové cartwheely do šutrů) podobně sjezďák.
Nevidím žádný problém a překážky v použití takové konstrukce a technologie i u multisport seakajaku, který je navíc primárně určen na lehkou sportovní jízdu v hluboké vodě a ne na přistávání s 40 kg bagáží, se 100 l vody v příboji na útesech. Naopak v tom vidím jasný účel a smysl.

53 Naposledy upravil: Štěpán (5.11.2014 22:27:09)

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

petr magee major napsal:

jen si myslim ze cpat carbon do seakayaku stoji za starou backoru sice bude lod pevnejsi ale bude take krehka osobne si myslim ze carbon neni moc super matros na sea kayaky

Když chci od kajaku co nejlepší performanci a za tímto účelem kajak stavím, tak proč nepoužít karbon? K zajištění rázové a tahové odolnosti karbonového kompozitu lodi přece slouží vhodné odolné sendvičové jádro, vhodná vazba a typ tkanin, vhodné pojivo nebo kombinace karbonu s aramidem (a pod.) v různých poměrech, podobně jako u pádel. Kvalitní celokarbonová pádla z celého kanoistického spektra přece taky dobře odolávají vysokému rázovému a tahovému zatížení i když je karbon sám o sobě křehký a nikdo netvrdí, že karbon je do pádel nevhodný, protože je zjevně a prakticky nejlepší.
Netvrdím, že je to zrovna tvůj případ, asi vycházíš z nějakých svých poznatků a hlavně ze svého zaměření, ale podle mýho názoru je to obecně spíš mýtus. Mýtus o nevhodnosti karbonu do seakajaků, který šíří hlavně velcí komerční výrobci, pro které opravdu není vůbec ekonomicky výhodné a ziskové dávat do velkých seakajaků tolik karbonu. Proč by to taky dělali, když můžou zmasírovat davy nicnetušících turistů a za cenu vakuované karbonové lodě jim raději nabídnout pěkně načančanou nejobyčejnější a nejblbější skleněnou polyesterku, za kterou jim ještě urvou ruce v bláhovém přesvědčení, že mají to nejlepší co existuje cool

54

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

...no s s karbonovou šestikilovou slaomovou lodí se musí zacházet jemně.
Mám rád nešikovný pádlisty.
V sezoně na kanále rozkřápnou dvě tři lodě tejdně.
Lepim nabouraný špičky, probroušený nebo ulomený zádě,
prolomený dna když přejedou plastovou překážku ve dně.
Hezkej úraz je delaminovanej sendvič a utržený vnitřní slepy.
Po tom co si ty dvě superlehký lodě daj berany-duc.
Nebo taková karbonová rodeovka po jedný sezoně.
Chudinka votřískaná poslepovaná už dávno neváží to co na jaře.
Pořád je co dělat. Jednou možná budu bohatej servisman...
Jsem pro.
Stavte ty lodě co nejlehčí.  :o) Je na nich príma poježdění.
Nemyslím že by lehká nebo i superlehká loď měla na vodě mít nějakej problém.
Má ho vždycky až když potká dno nebo břeh.

P.S.: Nemám nejmenší důvod pochybovat o kvalitě výrobních technologií používaných v KTW

55

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

nema sice skusenost stavby s lodi z karbonu a co se tyce karbonovych padel tak muj werner  je sama dira po vyplaveni na utesy  ale tam mne je to uplne burt kazdopadne z mych pokusu ktere jsem delal v me (laboratori) je mne jasna jedna vec a to ze i polovicni gramaz karbonu na 3 mm korku vytvori mnohem tuzsi konstrukci  nez sklo coz je pravda na druhou stranu pokud prijdu k testu razoveho namahani ( snazim se udelat diru do sendvichove skladby jsem dospel k nazoru ze i samotne sklo ve stejne gramazi jako karbon vydrzi mnohem vice a tim myslim MNOHEM proste karbon je uzasne tuhy material ale pokud do nej prastis tak jeho razova schopnost je uplne na hovno. karbon kevlar bude urcite lepsi a zajimavejsi material kazdopadne jeho cena nejustifikuje jeho vykon. to co tady napsal mychal dava smysl ne snazit se delat kajaky lehci ale pevnejsi aby jsi s nima mohl davat vetsi pekla ,kazdopadne to je trend kterym se svet seakayaku pohybuje lide jezdi v narocnejsich anarocnejsich kondicich .kazdopadne s tebou souhlasim s vymyvanim mozku a shitovych konstrukcich s poliesteru a chopstrandu sam sem takove lode dve sezony opravoval a vydrzi opravdu hovno. a ta cena za kterou je prodavaji je nehezka poliester podle mne do seakayaku nepatri co se tyce karbonu tak s nim nemam problem ale myslim ze jeho cena nevyvazuje vlastnosti jake carbon ma

Štěpán napsal:
petr magee major napsal:

jen si myslim ze cpat carbon do seakayaku stoji za starou backoru sice bude lod pevnejsi ale bude take krehka osobne si myslim ze carbon neni moc super matros na sea kayaky

Když chci od kajaku co nejlepší performanci a za tímto účelem kajak stavím, tak proč nepoužít karbon? K zajištění rázové a tahové odolnosti karbonového kompozitu lodi přece slouží vhodné odolné sendvičové jádro, vhodná vazba a typ tkanin, vhodné pojivo nebo kombinace karbonu s aramidem (a pod.) v různých poměrech, podobně jako u pádel. Kvalitní celokarbonová pádla z celého kanoistického spektra přece taky dobře odolávají vysokému rázovému a tahovému zatížení i když je karbon sám o sobě křehký a nikdo netvrdí, že karbon je do pádel nevhodný, protože je zjevně a prakticky nejlepší.
Netvrdím, že je to zrovna tvůj případ, asi vycházíš z nějakých svých poznatků a hlavně ze svého zaměření, ale podle mýho názoru je to obecně spíš mýtus. Mýtus o nevhodnosti karbonu do seakajaků, který šíří hlavně velcí komerční výrobci, pro které opravdu není vůbec ekonomicky výhodné a ziskové dávat do velkých seakajaků tolik karbonu. Proč by to taky dělali, když můžou zmasírovat davy nicnetušících turistů a za cenu vakuované karbonové lodě jim raději nabídnout pěkně načančanou nejobyčejnější a nejblbější skleněnou polyesterku, za kterou jim ještě urvou ruce v bláhovém přesvědčení, že mají to nejlepší co existuje cool

56 Naposledy upravil: Štěpán (5.11.2014 23:51:54)

Re: Nová loď z řady Performace Kayaks

Michal napsal:
Tony napsal:

Jestli někdo zpochybňuje pevnost Bory tak by měl zjistit pro jaké účely byla postavena. !

Zdenek napsal:

Ta lehka verze Bory je urcena na jiné uziti , nez je extremni jezdeni.  Pro  " tvrde " expedicni pouziti je k dispozici vyztuzena verze " Expedition ".

Budu jen rad, pokud se ukaze, ze jsou o deset kilo napred pre konkurenci.

Pro zajímavost jsem se kouknul, z čeho vlastně v TR vyrábějí ten Pace 17 Tour. Zdá se, že nejvyšší materiálovou verzí, kterou v TR používají, je sendvičová konstrukce "CK TCT Hardcore" http://www.tideraceseakayaks.co.uk/abou … materials/
Z popisu vyplývá, že v této nejlepší verzi je v celé lodi pouze jedna vnitřní pohledová vrstva dna z kevlar-karbonu a zbývajících 10 vrstev dna a paluby tvoří sklo v různé gramáži. Sendvič je sycený.
Není tedy divu, že loď z cca 95% skla a 5% kevlar-karbonu se syceným sendvičem váží úctyhodných 26 kg.

Troufám si odhadnout, že v KTW do nejlepší materiálové verze nedávají sklo žádné, pouze karbon a kevlar-karbon, jak uvádějí a nesycené herexové jádro, proto není divu, že jsou nejméně o 10kg a deset skleněných vrstev napřed cool