Uvadel jsem, ze moje BORA je postavena ve verzi TOP C , coz je jedna asi z 6 materiálových verzi KTW, pouzivanych na sjezdove lode. TOP C neznamena, ze se jedna o cisty carbon, ale o kombinaci ruzbych materialu v ruzne strizenych vrstvách. V podstate se jedna o vrstvy C, C+A a Herex , kdy je lod plne vakuovana a tepelne zpracovavana během tvrzeni. Ta druha ( bila) lod byla vyrobena ze stejnych materialu v trošičku jinych vrstvách a silach s durazem na vyztuzeni nekterych casti lode. Hmotnost sla nahoru o pul kila. Když tady porovnáváme hmotnosti ruznych lodi s vazbou na odolnost , nejsou to zcela spravne úvahy. Uz jsem to jednou psal , ale nebylo to spravne pochopeno.
Tiderace ve verzi Hardcore vazi 25 kg . Dekly, kormidla, nastrojeni paluby. kormidlo, sedacka u nej vazi skoro 6 kg. Samotna hmotnost lode ( tedy slepeného skeletu s přepážkami ) vazi cca 19 kg. Z toho je nejmene 0,5 kg barva na dne lode. která zadne pevnostni parametry nemá.
Nastrojena Bora ma 14,5 kg , z toho prislusenstvi vazi 3,5 kg ( rozdil je hlavne v deklech ) Samotny skelet lode vcetne přepážek a limcu vazi cca 11 kg .
Z hlediska pevnosti tedy porovnáváme 18. 5 kg materialu tvoreneho většinou sklem a 11 kg vakuovaného , tepelne zpracovaného C , C+A a Herexu. Vychozi zakladna pro porovnani tedy vypada jinak nez se tady většinou uvazuje.
Nehlede k tomu , ze na tuhost lode muze mit uplne zasadni vliv profil paluby , cimz ovšem nerikam, ze někdo ma ten profil horsi nez někdo jiny. My jsme si s nim ale zodpovedne pohrali:-)
Pokud někdo neveri carbonu v kompozici , muze mu vyhovovat vic verze C+A , ale musí pocitat s malinko mensi tuhosti skeletu ( on je tam ten C stejne pomerne vyznamne zastoupeny :-). Proste lod se da obecne " namíchat " dle pozadavku a presvedceni každého z nas.
KTW vyrabi v pripade sjezdaku cca 6 materialovych verzi , ale vždy je něco za něco. U seakajaku Bora a u kanoe Tripper volime jen ty nejvyšší verze, protože jsme schopni garantovat nase predstavy. Ale vyroba bez volneho Carbonu ( tedy verze Top C+A) by je urcite garantovala taky vcetne hmotnosti do 15 kg ve verzi Sporty.
Sjezdakove materialove verze jsou delane tak , aby si každý mohl vybrat , co od lode ceka ve vazbe na cenu. Vetsinou to funguje tak , ze zavodnici mají třeba lacinejsi Training verzi s nejakym podilem skla a na te odjedou tréninky a ruzne masakry, když najizdeji třeba trat MS. Pro závod voli vyssi verzi kvůli tuhosti skeletu , který dava lodi lepsi vlastnosti , protože lod ve vlnách nepracuje. Ne, ze by vyssi verze tréninky nevydržela, ale chteji si udrzet " panenske" dno:-)
Ja jsem si vybral TOP C proto , zepro me zamery mi to vyhovuje a zcela urcite mne to nediskvalifikuje z pouziti lode na vylete kolem pobrezi Korsiky. Carbon jsem si nechal dat jako vrchni vrstvu proto , ze se lod lepe opravuje ( kevlar by se trepil) ale klidne muze byt C+A vrstva pouzita jako svrchni. Proste pouziva se skladba ruznych materialu o ruznych vlastnostech k dosazeni nejakeho definovaného efektu. Moje volba byla TOP C , ale verze TOP AC by vazila v podstate stejne a volny karbon by tam nebyl.
Porad se bavime o materiálech , ale stejne dulezita je jejich skladba, pouziti v ruznych mistech lode a technologicky proces.
Zase se vratim ke zkušenostem ze sjezdových lodi ( ja si skutecne myslim, ze mají se seakajaky mnoho spolecneho)
Sjezdove lode pocitaji s pomerne castym stretem s kameny a skalami a kdyby platilo , ze tezka, sklenena a polyesterova (a navíc lacina) lod je nejodolnejsi , jiste by nikdo nekupoval drazsi provedeni
( verze basic ( vakuovana a temperovana technologie se sklem + herexem, , epoxid ) stoji 50% ceny třeba TOP C ( uplne bez skla)) Na normalni jezdeni je vakuovany sjezdak Basic verze uplne v pohode , ale na specialni pouziti si proficí kupuji vyssi verze.
Když kupuji verzi s hmotnosti 8,5 kg , je jasne, ze odolnost lode bude o něco nižší nez u třeba 9,5 kg verze stejne materialove skladby. Proste chteji mit co nejlehci ale dokonale tuhou verzi s tim, ze ji mozna znici o něco dřív. Tato extra lehka verze se stavi teprve rok po zmene pravidel , a riziko drivejsiho zniceni se zatím nepotvrdilo.
Mozna si prectu , ze more je more , ale fakt mi verte ze to vim a mam k mori extremni respekt. ( proto pro mne kategorie " expedicni lod" nepocitala s extrémy, které tady nekteri popisuji a mam bezvyhradny respekt i k nim( mysleno velmi vazne))
Je naprosta pravda, ze se rozbije všechno , je to o podmínkách , kde se lod pouziva , o zachazeni , pripadne o stesti co trefíš a netrefis.
Když ale vidim kamarady na tech " obecne schvalenych " seakajacich te nejvyšší tridy , jak opatrne prijizdi ke brehu , aby lod ani nepodreli , každý z nas to dobře vi a urcite dobrovolne odolnost netestuje.
A co se tyce skoku lode do hluboke stojici vody z cca 5 metru , klidne dam verzi " Expedition" k dispozici. Mimochodem, zase tak drsna zkouska to není . Ještě před 10 lety se skákalo do bazenu z kolme 4,5 rampy při Bobrcupu. Co pamatuji , ze sjezdaku se zlomil jen 1 stary skleneny kajak( trubka nohatky propichla predek lode nasirku :-)) Jinak touto zkouskou proslo 10( rocniky) x tak 100 ( prumer sjezdových lodi v zavode ) sjezdaku a to v době, kdy tech vyssich trid ještě moc nejezdilo. Před cca 10 lety se rampa pro skok osadila skluzavkou , aby to sjeli i amatérští jezdci na jinych lodich , vcetne seakajaku( je tam cim dal vic zavodniku :-)
Proste na takovy test dam Boru expedition s klidnym srdcem k dispozici. Mozna i tu verzi " Sporty" , ale to si nejdriv vyzkousim v postupnych krocich. A taky klidne sjezdaka verze Training a vyssi , pokud něco volneho sezenu .
Takze když někdo date dohromady takovy test za ucasti vice, nejlepe soukromych lodi ( at si každý cosi vsadi na sva tvrzeni ) , rad se zucastnim nejmene Borou. Expedition,
At tedy nepadaji jen slova, jak psal Michal:-)